<    

Leerlingen doen hun uiterste best. Ik ben trots op ze

Hendrik van Doezum - Docent geschiedenis en Godsdienst - Buitenpost

Uitdagingen gaat hij sowieso niet uit de weg. De coronacrisis geeft docent Hendrik Atze van Doezum extra impulsen om nóg creatiever met het lesmateriaal om te gaan.

Ik leer steeds weer iets nieuws. En van de kinderen krijg ik heel leuke reacties

Bij z’n vak godsdienst-levensbeschouwing, dat hij geeft in de tweede en derde klassen, heeft Van Doezum al de nodige vrijheid als het gaat om de invulling van de lessen. Van die mogelijkheid maakt hij dankbaar gebruik. Bij het online-onderwijs hebben de ‘lijfelijke verhalen’ van in de klas plaatsgemaakt voor videolessen die hij zelf produceert. ,,Het kost veel tijd, maar het is mooi om te doen.”

Na een aantal dagen thuiswerken had Van Doezum al snel z’n draai gevonden.

Het moest even wennen; alles liep door elkaar heen. Maar inmiddels is er sprake van structuur en is deze werkwijze ‘het nieuwe normaal’

Z’n privé-situatie laat toe dat hij de handen vrij heeft om zich volledig te focussen op z’n schooltaken. ,,Ik heb respect voor collega’s met kinderen. Zij zijn momenteel dubbel docent: voor hun eigen kroost en voor de leerlingen.”

Het online-onderwijs voert Van Doezum uit middels diverse kanalen. Hij staat onder andere via Instagram, WhatsApp en Somtoday in contact met de scholieren. Ofschoon het in z’n ogen goed gaat met de lessen, vergaderingen en vooral mentorgesprekken op afstand mist de docent vooral het persoonlijke contact. ,,Die touch met de kinderen is er niet; je ziet ze niet meer. Een grapje hier, een lolletje daar en de dynamiek van het lokaal ontbreken. Dat is het jammere van deze situatie.”

Op hun beurt missen de leerlingen de school, hun klas en de pauzes ook, hoort Van Doezum van diverse kanten. ,,Voor de scholieren is het eveneens een uitdaging om met deze omstandigheden om te gaan. Ze doen hun uiterste best en zitten niet bij de pakken neer. Ik ben trots op de leerlingen.”

Van Doezum hoopt dat de coronacrisis een positieve bijdrage gaat leveren aan het besef van wat in de samenleving nou écht belangrijk is. ,,Het is een moeilijke tijd, maar het levert ook veel mooie dingen en waardevolle momenten op. Dit is een verhaal voor later; er wordt momenteel geschiedenis geschreven. De leerlingen maken daarin hun eigen verhaal.”