<    

Uit de comfortzone

Nynke Dotinga - Docent Wiskunde en coördinator klas 1 - Buitenpost

"De eerste jaren in het onderwijs zijn zwaar. Je bent vooral aan het overleven. Maar dan kom je in je comfortzone. Van mezelf mocht ik daar niet te lang in blijven hangen, want ik wil blijven vernieuwen. De valkuil van iedere docent is je te richten op de wat zwakkere leerlingen. Maar je moet ook de goede leerlingen blijven uitdagen. Ik wil binnen een klas differentiëren, maatwerk leveren. De ene leerling is de andere niet," zegt Nynke Dotinga, docente wiskunde havo/vwo en leercoördinator.

“Ik wil betekenis geven aan de leerstof. De leerlingen vragen me af en toe waarom ze iets moeten weten. De ene keer kan ik ze dat uitleggen aan de hand van een concreet voorbeeld. Exponentiële groei kom je tegen als je later een huis gaat kopen en de hypotheek moet aflossen, een oppervlakte berekenen is handig als je je kamer wilt verven en niet met te weinig verf wilt thuiskomen. Als een mooi praktijkvoorbeeld ontbreekt, kan ik alleen antwoorden dat wiskunde helpt problemen in stukjes te knippen. Het helpt je denken en analyseren."

"Ik kom net uit een les waarin ik een gedicht aan de leerlingen heb gegeven. De dichter vergelijkt zijn liefde met een asymptotische grafiek. De leerlingen moesten uitleggen waarom hij dat doet. Ik heb daar uren voorbereiding ingestopt, maar al had het me dagen gekost, dan nog was het de moeite waard geweest. De leerlingen pakten het op, begrepen het. Eén van de jongens die aan het begin van de les cynisch was, kwam aan het eind naar me toe en zei: 'Ik vond dat gedicht eerst maar stom, maar zal nooit meer vergeten wat een asymptotische grafiek is.' Een les als deze geeft me vleugels.”

Ik heb het windsurfen weer opgepakt

“Ik heb niet echt hobby's. Ik sport wel veel en loop graag hard. Ik kampeer graag met de tent. Ook heb ik het windsurfen weer opgepakt. Verder vermaak ik me goed met het gezellig inrichten van het huis, lezen en filmhuisfilm kijken.”