<    

Last van schouders door minder strenge exameneisen

Lisanne Copinga - Leerling klas mavo 4 - Buitenpost

Soms bekruipt haar het gevoel dat ze door de coronapandemie best wel wat gemist heeft. Aan de andere kant heeft Lisanne Copinga het volste vertrouwen in een goede afloop van het eindexamen. ,,Ik sta er goed voor en doe m’n best”, aldus de leerling van mavo 4 van het Lauwers College in Buitenpost.

Zo’n twee maanden voor de examens heeft Lisanne de zaken prima op orde. Bij de meeste vakken zijn we wel door de stof heen, zo vertelt de inwoonster van Opende over de stand van zaken. ,,Het is allemaal best spannend en ik zie wel een beetje tegen het eindexamen op. Ik heb goede gemiddeldes en moet er wel voor leren, al gaat het mij niet mega-moeilijk af.”

Eind vorig jaar, toen nog niet duidelijk was of het eindexamen door zou gaan, had Lisanne de hoop dat de centrale toetsing - net als in 2020 - ging sneuvelen. Daar stond zij niet alleen in; het leeuwendeel van de examenkandidaten dacht er zo over, glimlacht ze. ,,Het scheelt gewoon erg veel werk.” Ondertussen vindt ze het prima en ook ‘wel fijn’ dat het eindexamen op het programma staat. ,,Het heeft ook wel weer wat en het geeft je het gevoel dat je toch iets voor je diploma hebt gedaan.”

Door de coronaperikelen is er bij het eindexamen een aantal versoepelingen van toepassing. Een daarvan is dat de leerlingen het maken van de examens kunnen spreiden over een tweetal periodes (tijdvakken). Ook is er een derde tijdvak bijgekomen voor de herkansingen. Lisanne gaat alles ‘gewoon’ meteen in het eerste tijdvak doen. ,,Ik ga het niet verdelen; dat is alleen maar tijdverspilling. Zo ben ik lekker vroeg klaar en is er een lange vakantie.”

Het advies om een ruimere tijdsperiode voor de examens te nemen, kreeg Lisanne trouwens ook niet van de docenten. Dat er vanwege de pandemie versoepelingen van kracht zijn, ervaart ze als geruststellend. ,,Dat het niet zo streng is als normaal, daarmee valt een last van de schouders.” De mogelijkheid om een extra onvoldoende weg te strepen (uitgezonderd de kernvakken wiskunde, Engels en Nederlands), zal ze in principe onbenut laten. ,,Dat is niet m’n bedoeling. Biologie is lastig voor mij, maar voor dit vak ga ik zeker m’n best doen.”

Met alle beperkingen rond het coronavirus kan Lisanne inmiddels redelijk uit de voeten. ,,Ik probeer te zien wat er allemaal nog wél kan. Dat zijn best veel dingen. We moeten er het beste van proberen te maken en niet in de negatieve aspecten blijven hangen.”

Vlak na het uitbreken van de pandemie had ze het lastiger. ,,Dat was best wel even moeilijk, omdat alles je afgenomen wordt.” Los van het onderwijs had de pandemie ook consequenties voor talrijke nevenschoolse activiteiten. ,,We hebben best wel wat dingen gemist. Zo ging bijvoorbeeld de excursie naar Londen aan het einde van het derde jaar niet door. Ook de laatste schooldag wordt ’m niet. Het is allemaal wel begrijpelijk, maar op ’t laatst kun je er wel een beetje moedeloos van worden.”

Lisanne, die na de zomervakantie de mbo-opleiding juridisch administratief dienstverlener gaat volgen bij Noorderpoort in Groningen, kon goed met het thuisonderwijs uit de voeten. ,,Ik ben vrij zelfstandig. Voor de corona zat bijvoorbeeld het plannen van dingen ook al in m’n systeem. Gelukkig konden we als examenklas relatief veel op school terecht. Wat dat betreft mogen we niet klagen; dan zijn er wel anderen. Het sociale aspect is het allerleukste van school.”

Het samen iets ondernemen en voor elkaar iets betekenen komt eveneens terug bij haar sport. Sinds een jaar of vijf doet Lisanne aan streetdance bij SDM. ,,Ik hou heel erg van muziek. Streetdance doe je met elkaar.” Bij haar hobby heeft ze ook oog voor de club, die in deze coronatijd met haar leden in de buitenlucht terecht kan om lekker te swingen. ,,Dat is mooi. Anders komt er niets binnen voor de vereniging.”