<

Van Doezum Geschiedenis- en Filmleraar van het Jaar?

Buitenpost, 4 november 2022

Docent Hendrik Atze van Doezum van het Lauwers College Buitenpost staat deze maand in de finale van twee landelijke verkiezingen. Wellicht gaat hij binnenkort door het leven als ‘Geschiedenisdocent van het Jaar’ en/of ‘Filmleraar van het Jaar’. ,,Het is heel bijzonder”, lacht een trotse Van Doezum over de nominaties.

Hij ervaart het als ‘een hele eer’ om in de beide finales te staan. ,,Het is ook spannend”, stelt een dankbare Van Doezum. De eerste eindstrijd, die van ‘Geschiedenisdocent van het Jaar’, staat voor zaterdag 12 november in het Rijksmuseum in Amsterdam op het programma. Een kleine week later - op woensdag 16 november - wordt de nationale filmleraartitel vergeven. Plaats van handeling is dan het hoofdstedelijke Eye Filmmuseum.

Voorgedragen door leerlingen en collega's

Bij beide evenementen moet de van jongs af in geschiedenis geïnteresseerde filmliefhebber Van Doezum (26) nog even flink aan de bak om al z’n kwaliteiten te tonen. Aan de opdrachten die de finalisten voorgeschoteld krijgen, zal Van Doezum een eigen invulling geven. Dat is ook de manier van werken van de LC-docent en deze innoverende en creatieve aanpak heeft hem mede de twee finaleplekken opgeleverd. ,,Ik doe mij niet mooier en anders voor dan ik ben.”

Daarnaast speelden de leerlingen een belangrijke rol bij de nominatie voor ‘Geschiedenisdocent van het Jaar’. Sterker nog, de scholieren hebben Van Doezum samen met collega’s voorgedragen voor deze titel. De leerlingen waarderen z’n omgangsvorm, z’n activerende en motiverende lesmethoden vol interactie en z’n bevlogenheid. Van Doezum hecht belang aan inbreng van scholieren en is blij met hun steun. ,,Het is heel mooi dat de kinderen het waarderen. Voor hen doe je het uiteindelijk ook.” 

Een tweetal bezoeken van de jury aan het Lauwers College onderschreef de ervaringen van de scholieren. ,,Van Doezum is een echte verhalenverteller en doet dat op een speelse manier. Hij brengt geschiedenis tot leven door leerlingen zich te laten verplaatsen in andere tijden en personen”, aldus een passage uit het rapport.

Als een vis in het water

Als leerling van de Buitenposter school kreeg Van Doezum door een geschiedenisdocent de smaak van het vertellen en presenteren he-le-maal te pakken. De boeiende wijze van z’n leermeester inspireerde hem dusdanig dat hij in vwo 3 de knoop doorhakte om hetzelfde pad te bewandelen. Door verhalend en prikkelend te werk te gaan, is ook van het met een saai imago kampende geschiedenis een interessant vak te maken, vindt Van Doezum. De oud-Harkemaster die sinds kort in Surhuizum woont, gaat die uitdaging maar al te graag aan. ,,Eén van de hoofdtaken van docenten is om leerlingen nieuwsgierig te maken en te triggeren.”

Inclusief z’n stageperiode staat Van Doezum nu voor het zesde jaar voor de klas op het Lauwers College in Buitenpost. Naast geschiedenis geeft hij ook godsdienst-levensbeschouwing. Van Doezum heeft hoofdzakelijk mavo-leerlingen onder z’n hoede. Hij voelt zich als een vis in het water tussen de vmbo-scholieren. ,,Ik sta voor het vmbo en probeer geschiedenis daarin een mooie plaats te geven.”

Maak het visueel

Als aan het aan Van Doezum ligt, gaan scholen ook vaker op stap met de leerlingen om een kijkje te nemen op historische plekken. En dat kan best naast de deur zijn, noemt hij als voorbeeld themapark De Spitkeet in Harkema. Het museum biedt een beeld van de armoede op de Fries-Groningse heide van nog niet zo heel lang geleden. ,,Het is goed om dat onder ogen te zien. Met kennis van het verleden kun het je heden ook beter volgen”, stelt Van Doezum. Daarnaast wijst hij op een parallel met vandaag-de-dag. ,,Groningen is met het aardgas niet het eerste gebied dat wordt ‘leeggeplukt’. Dat is ook al eerder gebeurd, met de vervening in onze regio.”

Zaken visueel maken vindt Van Doezum, die op het Lauwers College Buitenpost coördinator onderwijsvernieuwing is, sowieso van belang én functioneel. Bij de uitbraak van de coronapandemie in het voorjaar van 2020 moest de school de lessen online verzorgen. Van Doezum maakte van de nood een deugd en fabriceerde ter ondersteuning filmpjes, video’s en vlogs. Daarin stak hij veel tijd en energie. ,,Film geeft letterlijk een goed beeld en je kunt er hele leuke dingen mee doen.” De leerlingen zijn heel digitaal ingesteld, aldus Van Doezum. ,,Het monopolie van geschreven informatie is gewoon voorbij.” Als dyslekt juicht hij het bovendien toe dat er gebruik wordt gemaakt van beeldmateriaal. ,,Dat kan het brein makkelijker onthouden.”

Dat het maken van video’s, vlogs en filmpjes hem geen windeieren heeft gelegd, bewijst de nominatie ‘Filmleraar van het Jaar’. Samen met vijf andere gegadigden strijdt Van Doezum als winnaar van regio Noord op 16 november om de hoogste landelijke eer. De titel ‘Geschiedenisdocent van het Jaar’ staat een kleine week eerder op het spel. Hier heeft Van Doezum te maken met twee concurrenten.

Dat hij naar de eindstrijd in het Rijksmuseum mocht, kreeg hij tijdens een geschiedenisles in de klas via de digitale snelweg van een jurylid te horen. ,,We zaten middenin een les. De leerlingen vonden het mooi dat ik de finale had gehaald. Er ging een gejuich op in de klas. Ik was even van m’n stuk en een beetje flabbergasted.”

Finales

Met een groep van circa zestig personen, die hij zelf mag samenstellen, reist Van Doezum naar het Rijksmuseum om zich te meten met de twee andere kandidaten. Van Doezum is het Lauwers College erkentelijk dat hij de ruimte en gelegenheid heeft gekregen om zich te ontwikkelen tot de docent die hij nu is. ,,Ik heb de vrijheid en het vertrouwen gekregen. Dat is ook terug te zien in de cijfers”, stelt hij over de resultaten die z’n succesvolle aanpak oplevert.

In Amsterdam gaat Van Doezum er samen met het Buitenposter gezelschap er vooral een leuke dag van maken. Dat hij de eindstrijd heeft gehaald, vindt hij al geweldig. ,,Het is fantastisch, bij de top drie. Dat is altijd prijs.” Om er lachend met een knipoog aan toe te voegen: ,,Nu ik zover ben gekomen, wil ik natuurlijk ook graag winnen…”.

Stemmen

De strijd om de titel ‘Filmleraar van het Jaar’ is deels een publieksprijs. Naast de vakjury bepaalt het publiek wie er uiteindelijk met de hoogste eer gaat strijken. Natuurlijk is Hendrik van Doezum onze favoriet. Stem ook mee, dat kan tot 6 november via de link https://filmeducatie.nl/filmleraarvanhetjaar