<

Thrilleruurtjes in aula Buitenpost

Buitenpost, 3 december 2018

Het lijkt soms alsof grote schrijvers of dichters hun verhalen en teksten zomaar even uit de mouw schudden. Niets is minder waar, zo leerde een bezoek van thrillerauteur René Appel aan het Lauwers College.

Appel was donderdagmiddag te gast bij de locatie Buitenpost van de scholengemeenschap. In de aula van het Junior College vertelde de topauteur onder meer over z’n (inspiratie)bronnen, verhaallijnen, personages, cliffhangers en pageturners. Z’n gehoor bestond twee maal een klein uur uit leerlingen van havo 4.

Het Lauwers College had de schrijver naar het gebouw aan De Hoefslag gehaald om het lezen van volwassenenliteratuur door de havisten te stimuleren. De school nodigt in toenemende mate auteurs uit om de leerlingen enthousiaster te maken voor het lezen van boeken. ,,Een heel goed idee”, prijst Appel dit initiatief. ,Er wordt steeds minder gelezen.” Streaming videodiensten als Netflix dragen flink bij aan die ontwikkeling, weet de auteur. ,,Het wordt allemaal passiever.”

In z’n betoog ging René Appel voor een deel in op het ontstaan en het schrijven van misdaadromans. En zo werd de LC-aula deze regen- en stormachtige middag in november gedurende een honderdtal minuten het decor van moord, doodslag, echtscheidingen en andere minder leuke aspecten van onze samenleving. Appels pennenvruchten draaien om conflicten die niét worden opgelost, maar verder uit de hand lopen. ,,Het kwaad-tot-ergerscenario is prettig voor m’n boeken”, zo stelde de gastdocent. ,,Er moeten wel dooien gaan vallen.”

Voor de onderwerpen van z’n verhalen put René Appel uit een drietal bronnen: de media, z’n fantasie en wat hij zelf heeft meegemaakt. In dat laatste geval noemde hij een moord onder middelbare scholieren in Enkhuizen, enkele decennia geleden. ,,Dat was een andere tijd; een periode dat er nog geen detectiepoortjes waren”, aldus Appel. Tot z’n grote opluchting schudden de leerlingen van het Lauwers College massaal het hoofd bij z’n vraag of er op de Buitenposter school ook beveiligingspoortjes waren. ,,Gelukkig maar.”

Bij het schrijven is het volgens Appel de kunst om de lezer te boeien via onder andere spanningsverhogende elementen. Eén van de technieken die hij daarbij gebruikt, zijn de zogeheten cliffhangers: overschakelen naar een andere verhaallijn op het moment dat het spannend wordt. ,,Het volgende hoofdstuk begint dan op een andere plek met andere mensen. Wel is het zaak om niet te vaak een switch te maken. Dan werkt het gewoon niet meer.”

Uit de lezing door Appel werd ook duidelijk dat topauteurs soms met een ‘writer’s block’ kampen. De thrillerschrijver biechtte eveneens op zo nu en dan te worden geplaagd door uitstelgedrag, iets waar de scholieren zich in herkenden. Dan is het plannen van een vast moment een goed middel om toch een begin te maken, adviseerde Appel. Daarnaast helpt het volgens hem om met anderen te praten. ,,Dat maakt iets los waardoor je verder kunt.”

Tijdens de beide lessen kreeg René Appel weinig vragen van de leerlingen op zich afgevuurd. ,,Ik ben gewend om iets meer vragen te krijgen. ‘Kunt u met schrijven goed verdienen?’ zit daar altijd wel bij”, glimlachte de auteur na afloop. Appel vertelde de beide colleges als ‘leuk’ te hebben ervaren. ,,De scholieren waren zeer aandachtig en gedisciplineerd.”

De leerlingen zelf reageerden erg wisselend op de gastles door Appel. ,,Het was een beetje saai met niet zoveel actie”, zei één van hen zuinigjes. Een ander vertelde het wel erg interessant gevonden te hebben. ,,Ik lees momenteel jeugdthrillers. Straks pak ik misschien ook een boek van Appel”, klonk het.

De twee thrilleruurtjes konden docent Nederlandse taal Bart van Overveld eveneens bekoren. Los van het feit dat hij zich had vermaakt met de verhalen van René Appel, kon Van Overveld constateren dat de beoogde literatuurstimulering wordt bereikt. ,,Dit is een mooie vorm om het enthousiasme van de leerlingen te vergroten. Hier gaan we zeker mee door.”