<

Scholieren pimpen donuts, hagelslag en karnemelk

Buitenpost, 17 juni 2019

Op het Lauwers College in Buitenpost is donderdagmiddag de eindpresentatie van een marketingproject voor derdeklassers gehouden. Prachtige ideeën voor het vernieuwen van diverse supermarktproducten passeerden de revue. ,,Leerlingen zijn creatief. Dat is ook nu wel weer gebleken.”

Dat de economieleerlingen serieus werk van het project hebben gemaakt, kon de begeleidende docenten Meindert van der Hoek en Marco Veenstra en juryvoorzitter Lieuwe Krol eveneens zeer bekoren. ,,Het is allemaal goed gelukt”, sprak Krol complimenteus. ,,Dit zijn ervaringen die langer beklijven dan alleen theorie. En dat er met Lassie is gebeld, vind ik helemaal geweldig.”

Een telefoontje naar de grote rijstproducent in Noord-Holland werd gepleegd door een groep van vier meiden. Van de onderneming kregen de scholieren te horen dat ze maar een mailtje moesten sturen. De rijstinnovators van het Lauwers College lieten zich niet uit het veld slaan door die mededeling en zochten contact via de digitale snelweg. ,,Het is super dat ze zich erin vastgebeten hebben”, aldus Krol. ,,Je moet ook niet te benauwd zijn.”

Krol - hoofd-marketeer van Culturele Hoofdstad Leeuwarden (LF2018) - was eind april ook bij de aftrap van het project op de Buitenposter school. Het marketingproject vormde een onderdeel van het keurmerk Vecon Business School, waarbij het Lauwers College zich eind 2016 aansloot. Door extra leerstof en onder meer projecten, gastlessen en werkbezoeken wil de school leerlingen enthousiast maken voor economie en ondernemerschap en in staat stellen om hun talenten te ontplooien.

Bij het project luidde de opdracht voor de economieleerlingen van havo-3 en vwo-3 om in kleine groepjes een bestaand supermarktproduct te pimpen. Dat product mochten de scholieren zelf uitkiezen. Bij de eindpresentatie in het Juniorcollege stonden de vijf klassenwinnaars. Zij presenteerden strategieën om rijst, (kleine stukjes) fruit, hagelslag, minidonuts en karnemelk beter in de markt te zetten.

De boeiende presentaties van de vijf finalisten boden een rijke verscheidenheid aan ideeën om producten aantrekkelijker te maken. Daarbij kwam onder meer een praktisch aspect als gebruiksvriendelijkheid volop aan de orde. Ook werden elementen als milieu (recycle- en hersluitbare verpakkingen) en de kleurstelling van een product benoemd als verbeterpunten. ,,Het kan wel leuker en vrolijker”, luidde een van de suggesties om bijvoorbeeld meer kinderen te bereiken.

Ook speelden de leerlingen met herkenbare slogans en - namen in op de doelgroep van hun product. De groep die zich bezighield met de vernieuwing van karnemelk, gebruikte een kreet van oud-president Obama van de Verenigde Staten. Via het ‘Yes, we can’ van het voormalige staatshoofd kwamen de leerlingen uit bij ‘Yes, we karn’ voor de promotie van hun zuivelproduct ‘Karry melk’, waarbij ‘Karry’ verwijst naar het Engelse woord carry (pak me).

Tot winnaar van het marketingproject werden de minidonuts van de havo-3-leerlingen Tjitske Aline, Marrit, Lisa, Froukje en Silke uitgeroepen. Zij kwamen met het idee om de minidonut op te pimpen met het thema ‘Woezel en Pip’, om zo onder meer kinderen in de leeftijd van twee tot acht jaar beter te bereiken.

De uitgebreide productinfo en het uitdelen van donuts en posters bij de presentatie bleken bij de beoordeling uiteindelijk doorslaggevend om de concurrentie nipt achter zich te laten. ,,Dat waren mooie toevoegingen”, aldus Krol, die na het verorberen van de lekkernij wel meteen lachend afstand nam van eventuele omkopingsspeculaties. ,,Dit zal geen directe invloed hebben op de uitslag.”