<

NME-driedaagse klas 1

Kollum, 30 mei 2016

De NME-driedaagse bestond dit jaar uit een fris nieuw programma.

Op dinsdag zijn we met prachtig zonnig weer met de bus richting Terherne gereden, waar we te gast waren op het Kameleondorp. Na een spannend verhaal over Grutte Pier zijn we al varend naar een eiland gegaan waar er verse melk van de boerderij moest worden gehaald. Hier zouden we later namelijk kaas van gaan maken. Nogmaals op de boot gingen we naar het zogenaamde expeditie-eiland: op dit eiland kregen we een speurtocht m.b.v. allerlei aanwijzingen. Uiteindelijk hebben de leerlingen wilgentakken moeten zoeken en zijn er op een zelf gemaakt vuur heerlijke broodjes gebakken. Om de honger na deze activiteiten helemaal te stillen was er voor iedereen broodjes knakworst. Het vlot wat de ene groep al peddelend had gebracht moest door een andere groep al peddelend weer worden teruggebracht. Door de bulderende roeiaanwijzingen van meneer Rozema waren we binnen no time terug. Al met al een mooie dag

De woensdag bestond uit een bezoekje aan de Fugelhelling in Ureterp. Hier werd ons een verhaal verteld over wat de Fugelhelling nu precies doet. Zo vangen ze niet alleen vogels op die b.v. besmeurd zijn onder de olie, maar bieden ze ook asiel aan heel veel egels, een stel reeën en andere zoogdieren. Een onderzoekje naar braakballen mocht uiteraard niet ontbreken: schedeltjes van spitsmuizen, bekkenbotjes, wervels…we hebben ze allemaal gevonden.

Nadat we een bustocht naar Leeuwarden hebben gedaan, kwamen we aan in het natuurmuseum. Hier gingen we op expeditietocht door o.a. de walviszaal, het reiskabinet van kapitein Severein en Friesland onder water. We hebben ontdekt dat er tandwalvissen en baardwalvissen bestaan en dat een klapperdief een kreeftachtige is en dat sommige jongens nog steeds graag met duplo spelen ;-)

De afsluitende dag was de doedag. Er kon gekozen worden uit onderzoekjes buiten (bodemdiertjes of slootdiertjes) en uit een interview bij mensen thuis of een vogelkijkopdracht. Met schepnetjes, potjes, opdrachtenboekjes en emmers zijn we het park ingegaan. Onder het deskundige en gepassioneerde oog van meneer pepernoot weten leerlingen de verschillen nu tussen schaatsenrijdertjes, bootsmannetjes en watertorren.

De driedaagse is afgesloten met een herinneringsschilderijtje over deze leerzame en zonnige dagen.