Londen Excursie

Buitenpost, 13 september 2017

Enigszins verlaat, maar hierbij toch nog het verslag van de geslaagde excursie naar London.

Dag 1, 05-06-2017

Half 9 verzamelden we in Buitenpost waar iedereen zich zou melden zodat de hele groep compleet was. Koffers werden in de bus gezet en rond 9 uur ging de bus eindelijk weg richting ‘Hoek van Holland’. Na drie uur in de bus te hebben gezeten waren we er en niet lang daarna konden we op de boot. Toen we op de boot kwamen ging de tijd ook wel redelijk snel voorbij. Er was een bios waar ik en nog een paar anderen heen zijn geweest, meerdere restaurants, een ‘computerroom’ en het dek. Toen de boot was aangekomen In Harwich gingen we met een bus van de boot en werden we naar het grensgebouw gebracht. Na de controle liepen we naar het station en met de trein naar Londen. In Londen moesten we nog een kort stuk met de underground. Met alle koffers was het wel lastig op de vele trappen in de underground. In de metro kregen we gelijk een hele uitleg van Noorman over hoe de metro’s werkten en het bleek allemaal gewoon hartstikke simpel te zijn. Toen we uit de metro kwamen was het eerste wat we zagen gelijk een typische rode bus, gelijk het Londen-gevoel kwam over je heen. Na een kwartiertje lopen kwamen we eindelijk rond half 12 aan in het hostel.

Dag 2, 06-06-2017

Half 8 zat iedereen bij het ontbijt. Het was in een soort kelder die de eetruimte + keuken was en best gezellig was ingericht. Iedereen kreeg een dagkaart voor de metro zodat we overal heen konden. Na het ontbijt gingen we met z’n allen naar de metro richting de musea. Ikzelf had voor het National History Museum gekozen. We kregen een paar opdrachten mee die we moesten invullen tijdens ons bezoek maar die vergaten we al snel. Na ongeveer anderhalf uur gingen we weer weg richting de Londen Eye en de Big Ben. Daar gingen ik en nog wat anderen iets eten bij de Mac en daarna gingen we in de Londen Eye. Het duurde een halfuur en je kon een groot gedeelte van Londen zien, heel mooi! Na de Londen Eye hadden we de hele middag vrij en gingen we naar Oxford Street winkelen. Zes uur kwamen we terug voor Dinner die de leraren hadden gemaakt (pasta) en daarna gelijk door naar de ghost walk. Een man liep met ons door het centrum van Londen en vertelde bij verschillende plaatsen ghost stories. Aan ons de vraag of we er in wilden geloven of niet. Na de ghost walk gingen we terug naar Clink (hostel) waar we tot ’s nachts hebben gekaart (de heer Noorman had ons een nieuw ‘spel’ geleerd waar we obsessed mee waren deze week).

Dag 3, 07-06-2017

Half 8 zaten we weer bij het ontbijt waar mevrouw Kos onze dagkaarten weer uitdeelde. Na in de metro te zijn geweest wilde ze maar al te graag met ons over de Millennium Bridge. Wij met ons allen wisten zeker welke weg we moesten nemen omdat we dat op bordjes hadden gelezen maar mevrouw Kos was overtuigd van het feit dat we de andere kant op moesten. Na het volgen van mevrouw Kos bleken we een halfuur te hebben omgelopen en moesten we wel de andere kant op. Gelukkig was het mooi weer en viel het allemaal weer mee. Via de Millennium Bridge gingen we naar de London Dungeon. Dit is een soort spookhuis met allerlei acteurs waar een Londens spookverhaal wordt verteld en waar je zelf doorheen loopt. Toen dit voorbij was hadden we de hele middag weer vrij. Bijna iedereen wou eten bij de Mac maar omdat ik en een vriendin vonden dat dat ook wel in Nederland was, besloten we Fish and Chips te halen. Conclusie: nooit mayonaise halen in Londen. Niet te eten. De rest was wel lekker tho.’s Middags stond op de planning om naar Harrods te gaan, een enorm warenhuis. Toen we er kwamen voelden we ons gelijk al hartstikke skeer omdat alles extreem prijzig was. Het was wel leuk om er rond te lopen want je kon er van alles zien. Na Harrods gingen we terug naar Clink voor het eten en daarna nog naar Oxford Street. Toen we weer terug kwamen bij King’s Cross (metro dichtst bij Clink) gingen ik en wat anderen nog naar de MacDonald’s toe en toen weer terug naar het hostel waar we tot ’s nachts hebben gekaart.

Dag 4, 08-06-2017

Op dag 3 kregen we te horen dat we vandaag mee konden naar een soort restaurantje voor een typisch Londens ontbijt en mijn vriendin en ik besloten dat te gaan doen. Toen we in de hal kwamen bleken alleen wij en twee jongens dat te willen, dus gingen wij vieren en meneer Noorman en De Boer naar Bisou, waar we een echt Londens ontbijt kregen. Na het ontbijt gingen we met z’n allen met de underground én de upperground richting het maritiem museum. Hier gingen we een soort wedstrijdje doen voor wie wilde: wie het eerst naar het eindpunt kon komen. Het eindpunt was op een heuvel waar een groepsfoto werd gemaakt.
In het maritiem museum moesten we een foto maken met iets Nederlands en na een tijdje vonden we een Nederlands schip, hierna waren we ook weer redelijk snel uit het museum en gingen ik en mijn vrienden naar de markt die dichtbij was. Na de markt gingen we met de upper- en underground naar het British Museum (je kon ook nog kiezen voor het London Museum). Hier hebben we veel rondgelopen bij de mummies en sarcofagen. Na de musea besloten we weer naar Oxford Street te gaan en daarna aten we pizza bij Pizza Express. Er was een voor-, hoofd- en nagerecht (!). Tegenover de Pizza Express was het Globe Theatre waar we Romeo and Juliet hebben gekeken. De voorstelling was in een soort moderne versie nagemaakt en duurde drie uur. De meeste mensen zaten omdat drie uur staan na een paar dagen 24/7 lopen met weinig slaap redelijk vermoeiend is. Toen het klaar was regende het keihard en omdat iedereen besloot met de metro te gaan, ging ik met vijf anderen de bus nemen en hebben we met zijn zessen in een typische Londense bus gezeten. In Clink hebben we (weer) gekaart tot in de nacht, wat heel gezellig was.

Dag 5, 09-06-2017

Bij het ontbijt werden weer de dagkaarten voor de metro uitgedeeld en nadat iedereen had gegeten werden alle koffers ingepakt. De laatste dingen werden uit de kamers gehaald en alle kamerpasjes werden weer ingeleverd. Iedereen verzamelde met de koffers in de hal en deze werden in een soort opslagruimte gezet. Hierna liepen we met zijn allen naar de underground waarna we naar Changing of the Guards gingen. Toen we er eenmaal waren sloeg het weer ineens om en begon het keihard te regenen. Na een tijdje hield het gelukkig alweer op en kwamen de paarden al aanlopen. Persoonlijk vond ik dit redelijk saai omdat er overal mensen stonden met dertig selfie-sticks te filmen zodat je weinig kon zien van wat er gebeurde, en wat er gebeurde was eigenlijk weinig. Het enige wat ze deden was een paar keer van geweer wisselen en wat dingen roepen. We waren er ook redelijk snel klaar mee en hadden toen weer vrij. Ik en een paar anderen gingen toen met de metro naar King’s Cross naar Platform 9¾ van Harry Potter. Helaas stond hier een extreem lange rij dus konden we alleen even in de shop kijken. Na een tijdje gingen we weer met de metro terug en gingen we naar een kathedraal, St Paul’s Cathedral. Deze was echt supermooi! Het hele plafond was beschilderd maar jammer genoeg mochten we er geen foto’s maken. Onze hele groep was verdeeld in kleinere groepjes en we kregen opdrachten mee om te maken. De winnaar met de meeste goede antwoorden in de minste tijd zou een prijs winnen. Toen iedereen klaar was met de opdracht ging er nog een groepje mensen (die wilde) met meneer De Boer en mevrouw Kos de trappen op om hoger in de kathedraal te komen. We kwamen in een ruimte waar je dingen kon fluisteren en je het nog aan de andere kant van de koepel kon horen, The Whispering Gallery. Hierna gingen we nog twee trappen op en kwamen we boven in de kathedraal. Je had hier een immens groot uitzicht over Londen en het was echt heel mooi! Toen we naar beneden gingen hadden we nog een klein beetje vrije tijd en hierna gingen we alweer terug naar het hostel voor de koffers en liepen we via de metro naar de trein (waar we wéér gekaart hadden). Na een paar uurtjes in de trein zaten we alweer op de boot terug naar Nederland. Al met al was het een supergezellige week en hebben we veel van Londen meegekregen!

Hoogtepunt van de week: Toen meneer De Boer en mevrouw Kos dinsdagavond na de ghostwalk 25 leerlingen op de verkeerde metro hadden gezet en net in wilden stappen toen de deuren dicht gingen.