<

Jonge ondernemers aan de slag voor goed doel

Buitenpost, 4 april 2022

Een kleine tweehonderd leerlingen van het Lauwers College in Buitenpost kruipen de komende tien weken in de huid van een ondernemer. Bij een economieproject gaan ze een product of dienst ontwikkelen om deze vervolgens ook daadwerkelijk in de markt te zetten. De opbrengst gaat naar een goed doel.

De kick-off van het project, waarbij de leerlingen te maken krijgen met alle facetten van het ondernemerschap, vond vrijdag plaats. De slotmanifestatie staat voor juli op het programma met een marktdag in het schoolgebouw aan De Hoefslag in Buitenpost.Bij de start was Albert Veenstra van Auto Veenstra uit Buitenpost als gastspreker aanwezig. Hij vertelde over z’n ervaringen met ondernemen, de vrijheid en afwisseling die het bestaan bieden, het varen van een eigen koers en over de - in z’n ogen noodzakelijke - passie. Volg je hart, zo adviseerde Veenstra de leerlingen. ,,Het is hard werken. Als je het niet leuk vindt om het te doen, moet je er niet aan beginnen.”

Aan het project ‘Jong ondernemen’ doen leerlingen van mavo 2 en derdeklassers van havo en vwo mee. Economiedocent Meindert van der Hoek ging bij de kick-off onder meer in op de huidige arbeidsmarktomstandigheden. ,,Vroeger werkten veel mensen hun hele leven voor één baas. Tegenwoordig verandert een werknemer gemiddeld zo’n tien keer in z’n of haar leven van baan”, aldus Van der Hoek over de tendens met een toenemend aantal flexcontracten.Met het project wil het Lauwers College de leerlingen laten ontdekken waar ze goed in zijn en hun vaardigheden (verder) laten ontwikkelen. ,,Om als werknemer te blijven groeien, moet je initiatief nemen, creatief zijn, weten wat je wilt en ook wat je niét wilt en beschikken over doorzettingsvermogen. Dit geldt ook voor de ondernemers van de toekomst, voor jullie dus”, stelde de docent richting de leerlingen.

Veenstra - sinds 2015 ondernemer, daarvoor was hij in loondienst in de autobranche - onderschreef het verhaal van Van der Hoek. ,,Als ondernemer ben je altijd bezig, moet je vooruitkijken en ook kunnen schakelen”, zei de eigenaar van het naast zwembad De Kûpe gevestigde autobedrijf. Ondernemerschap begint met een plan maken, aldus Veenstra. ,,Je moet een stip op de horizon hebben en daar naar toe willen.”Daarnaast is volgens Veenstra gedrevenheid geen overbodige eigenschap. Integendeel. ,,Ik werk zeventig tot tachtig uur per week. Dat kan alleen als je er plezier aan beleeft.” Daarnaast doet het de ondernemer goed dat hij klanten blij kan maken met z’n producten en/of diensten. ,,En zij maken op hun beurt mij weer blij door zaken met ons te doen. Ook kun je als ondernemer de wereld een beetje beter maken door bijvoorbeeld groene producten te verkopen.”

In z’n verhaal ging Veenstra ook in op de verdiensten. ,,Doe je het goed en doet de economie het goed, dan kun je heel leuk geld verdienen.” Maar er is ook een keerzijde, vertelde Veenstra over de beginperiode van de coronapandemie en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne als voorbeelden van mindere en onzekere tijden. ,,Dan zakt de markt en de handel in. Risico’s horen er ook bij. Daar moet je niet van in de stress raken.”Voor de leerlingen had Veenstra bij het opzetten van een onderneming nog een waardevolle tip in petto. ,,Zoek er een mentor bij, iemand die je inspireert en waaraan je vragen kunt stellen.” Een sparringpartner kan je écht verder helpen om de juiste keuzes te maken, weet Veenstra uit ervaring. ,,Zelf heb je bepaalde ideeën waar een ander wellicht heel anders tegenaan kijkt. Dat kan heel verfrissend en goed zijn.”

De leerlingen van het Lauwers College gaan deze weken in groepsverband brainstormen over hun bedrijf waarmee ze geld willen verdienen voor het goede doel dat nog moet worden gekozen. Alles wat bij een handelszaak komt kijken - het opzetten van een ondernemingsplan, een marketingstrategie, de doelgroep en de verkooptechnieken - zal bij het project de revue passeren.

Na de slotmanifestatie op 7 juli - tijdens de Cultuurweek van het Lauwers College - hoopt de school een mooi bedrag bijeen te hebben voor het goede doel. De marktdag is het ultieme moment dat de producten of diensten kunnen worden aangeboden. Maar er kunnen/mogen ook zaken worden gedaan via internet, op een plek in een bestaande winkel of op een vrijmarkt tijdens Koningsdag, vertelde Van der Hoek aan de leerlingen over de mogelijkheden. ,,Dat is aan jullie. Het maken van keuzes, dat is ook economie.”