<

Excursie Xanten 28 september

Buitenpost, 4 oktober 2021

De bus stond al vroeg klaar voor de leerlingen van klas 2, 3 en 4 gymnasium om naar Xanten te gaan. Dat is een plaats aan de Rijn in Duitsland waar in het Archeologisch Park reconstructies zijn te zien van Romeinse gebouwen die geplaatst zijn op de originele Romeinse fundamenten. Het zijn een tempel, het amfitheater de stadsmuur met poorten en de thermen. Voor vertrek werd elke leerling gecontroleerd op bewijzen van vaccinatie of negatieve corona test. Dat was gelukkig dik in orde. Na een paar uurtjes rijden stapte iedereen uit en bij de entree van het park werden we verblijd met een mooi cadeau: het in Duitsland verplichte FFP2 kapje dat door de school in goede zorg speciaal voor deze dag was aangeschaft. Die letters zijn vast de afkorting van hele moeilijke woorden, maar welke heeft niemand opgezocht. Het kapje moest nog wel even op voor de groepsfoto op de treden van de Haventempel, maar mocht daarna in de buitenlucht gelukkig af. Niet voor lang, want binnen in het museum moest het weer op. Daar kregen de leerlingen in drie groepen een rondleiding van Nederlands sprekende museumgidsen die vol enthousiasme vertelden over de Romeinse stad Xanten en het leven daar in de 2e eeuw na Christus. Het werd nu ook duidelijk wat de echte functie van de mondkapjes was. De gidsen hoefden dat kapje niet op, de leerlingen wel. Dit garandeerde een doodse stilte, doordat spreken door dit kapje bijna onmogelijk is. De gidsen konden zo ongestoord een uur lang hun verhaal vertellen zonder onderbroken te worden door geklets. Elke groep werd door het hele museum geleid om zich te verbazen over Romeinse helmen, grafstenen met inscripties, schrijfgerei, schrapers om het zweet en vuil van het lichaam te vegen in het badhuis, parfumflesjes  en heel veel scherven. Werkelijk een prachtige uitvinding, die kapjes. Laat de school die aanschaffen voor alle leerlingen. Lessen niet gestoord door geklets zullen het resultaat zijn. Als dat te duur is, misschien alleen voor de docenten. Niet door leraren gestoorde leerlingen in het klaslokaal bevorderen vast de gezelligheid op school.

Enfin, na afloop van de rondleiding moest iedereen eerst nog een lange rij bij de kassa van de museumwinkel trotseren om een echt Romeins souvenir voor het thuisfront te bemachtigen. Buiten werd een broodje genuttigd en daarna trokken de leerlingen naar het amfitheater. Meneer Noorman had aangekondigd dat hij een gladiatorengevecht wilde organiseren. Maar de nodige attributen, zoals zwaarden en dolken had hij niet meegenomen. Het gevecht vond dus helaas niet plaats. Maar zitten op de tribune in het zonnetje en mediteren over alle opgedane kennis van de dag was ook niet verkeerd. Vervolgens brak eindelijk het hoogtepunt van de dag aan: vrije tijd in het park! In grote massa’s  repten de leerlingen zich naar het cafetaria, dat zich in een leuk, maar niet bepaald een Romeins gebouw bevond. Het was in een molen. Toen de vermoeide leraren in een langzamer tempo daar eindelijk aankwamen om een kopje koffie te drinken, hadden de leerlingen de patat en cola al op. Geheel opgefrist en aangesterkt door al dit heerlijks had men nog net genoeg puf om bij de uitgang van het park een blik te werpen op de maquette. En de bus stond alweer klaar. Het was een mooie leerzame dag, waaraan de zon fantastisch heeft meegewerkt.