Excursie London havo/vwo

Buitenpost, 13 juni 2016

Maandagochtend 30 mei 2016, 8:20

Ik loop met mijn koffer, ouders en hondje door de straat, op weg naar school. Onderweg kom ik een vrouw tegen die vraagt of ik op excursie ga. Ik antwoord haar opgewekt dat ik naar Londen ga.

Bij aankomst zie ik veel: leerlingen, ouders, docenten, teamleiders en vooral veel koffers. Van een koffer waar een heel kussen in past tot een koffer die kleiner is dan mijn rugzak.

Iedereen draagt het groene T-shirt met de namen van de 3 docenten (Noorman, Kos en Van Overveld) en 26 leerlingen achterop, dat we hadden gekregen. Daarmee is dan ook een ‘vertrekfoto’ gemaakt. Om 9 uur vertrekt de bus en na gezwaai naar alle thuisblijvers zijn we weg. In de bus is het een opgewekte boel en de reis naar de haven bij Hoek van Holland verloopt dan ook snel door alle gezelligheid.

Maandagmiddag 14:00

De boot vertrekt. De reisduur is zes en een half uur. Helaas heeft de boot zijwind en, doordat hij in een rechte lijn richting Engeland vaart, blijft de boot de gehele overtocht schommelen. Na een poosje ga ik naar het dek, samen met andere leerlingen en docenten. Veel zijn zeeziek.

Aangekomen in Engeland moeten we nog zo’n twee uur reizen met de bus en metro naar het hostel. Aankomsttijd is 23:30 lokale tijd. Ik zit met mijn vriendinnen en 3 meisjes die ik nog niet ken in een kamer.

Dinsdag 31 mei

Na een ontbijt in het hostel staan we klaar in de vertrekhal en ontvangen wij ons metrokaartje. Deze ochtend ga ik naar het Natural History Museum. Helaas zit het weer ons niet mee en de paraplu’s zijn dan ook de hele ochtend in gebruik geweest. Het Natural History Museum is een gigantisch gebouw met een zeer grote natuurhistorische collectie met daarin o.a. botten en overblijfselen van organismen uit eerdere tijdperken, opgezette dieren en mineralen (natuurlijke kristallen). Ik ben onder de indruk. Wij zetten deze middag onze reis voort naar de London Eye. Wauw, wat is dit een mooie ervaring. Met de hele groep in één van de grootste reuzenraden van de wereld. Dinsdagmiddag en –avond zijn we vrij. Zelf bezoek ik Oxford Street en ’s avonds ga ik met mijn kamergenootjes naar M&M’s World. Terug in het hostel worden ’s avonds nog veel spelletjes gespeeld.

Woensdag 1 juni

Woensdagochtend staat een paleis op het programma: Hampton Court Palace. We krijgen een audiotour en mogen hier vrij rondlopen. Het paleis is echter zo groot, dat ik lang niet alles te zien krijg. De rest van de middag en avond zijn we opnieuw vrij en bezoek ik o.a. Platform 9 3/4 op King’s Cross station (te kennen van Harry Potter).

Donderdag 2 juni

Donderdag is een drukke dag. Waar we de voorgaande dagen veel vrij geweest zijn, hebben we vandaag veel op het programma staan. ’s Ochtends gaan we naar Buckingham Palace en zien we ‘the Changing of the Guards’. We zijn hiervoor ruim een uur van te voren aanwezig, zodat we zicht hebben op deze ceremonie. Ondanks dat, is het dringen en wordt de ceremonie vooral bekeken op de Ipad en smartphonetoestellen die deze gebeurtenis filmen. ’s Middags ga ik naar het British Museum. Voor dit museum moet je eigenlijk een week uittrekken, wil je alles bekijken. Zo groot en indrukwekkend is het. Zelf bezoek ik de afdeling met een van de grootste verzamelingen van voorwerpen uit de Klassieke Oudheid. Donderdagavond eten we gezamenlijk bij Pizza Express en daarna gaan we naar the Globe Theater. We wonen hier de voorstelling A Midsummer Night’s Dream bij. We hebben staanplaatsen en dit is zeker leuk hier, want de acteurs lopen door het publiek en springen op tafels tussen het publiek in. De interactie met het publiek is ook groot en daardoor is er veel gelach in de zaal.

Vrijdag 3 juni

Vandaag vertrekken we weer naar Nederland. Het vertrek zelf is gelukkig pas ’s avonds. Daardoor kunnen we ’s morgens een bezoek brengen aan Greenwich Park en een klein bezoek aan National Maritime Museum. In het park ligt een grote heuvel. De uitdaging is wie het eerst boven komt. Johan wint de strijd.

’s Middags bezoeken we St. Paul’s Cathedral. We krijgen een quiz in groepjes en daarna klimmen we naar de top van de kathedraal. Onderweg komen we eerst bij de Whispering Gallery. De groep verdeelt zich over de ruimte en we gaan het testen. En ja, het werkt! Voor de kathedraal wordt nog een groepsfoto gemaakt en we gaan zelfstandig om avondeten. Om 18:00 staan we klaar voor vertrek en reizen we terug naar de haven.

Op de boot doe ik samen met een gedeelte van de groep het spel ‘Weerwolven’ en daarna met een klein groepje nog wat kaartspelletjes. Na een korte nacht krijgen we ’s ochtends ontbijt op de boot en meren we rond half negen aan in Nederland. De bus vertrekt om 9:15. Rond twaalf uur komt de bus aan in Buitenpost met een grote groep slapende leerlingen.

Ik kijk terug op een zeer leuke en leerzame week. Ik heb mijn ogen uitgekeken in deze geweldige grote stad. Wij als groep leerlingen van HAVO en VWO hebben elkaar gemotiveerd en veel geholpen in deze week. Iedereen accepteerde elkaar en we hebben zo veel plezier gemaakt en vooral hard gelachen. Ik wil de docenten en de andere leerlingen bedanken voor deze geweldige reis. Voor geen goud had ik dit willen missen en het zal dan ook één van mijn hoogtepunten gedurende mijn schoolcarrière op het Lauwers College zijn.