<

Locatie Buitenpost verrast leerlingen met digitale paasviering

Buitenpost, 5 april 2021

Traditiegetrouw besteedt het Lauwers College Buitenpost ieder jaar aandacht aan Pasen met een gezamenlijke viering. De leerlingen en docenten komen dan bijeen in de kantine of er worden leuke paasactiviteiten georganiseerd in de school. Dit jaar moest er echter rekening gehouden worden met de voorgeschreven 1,5 meter, die helaas nog steeds geldt in het voortgezet onderwijs. Dit was een flinke uitdaging voor de organisatie, die dit jaar bestond uit docenten van de vaksecties economie en maatschappijleer.

Hoe kun je de paasboodschap overbrengen aan bijna 1.000 leerlingen die deels op school en deels thuis onderwijs volgen? Een digitale viering bracht uitkomst.

Het thema van de digitale viering was: ‘einde of nieuw begin?’ De heer Brandsma trapte de viering af met een overweging over het verband tussen Pasen en de tijd waarin we ons nu bevinden. Pasen is het feest van hoop: de wederopstanding. Op dit moment leven we in een onzekere tijd, maar ook nu is er hoop. Er gloort licht aan het einde van de coronatunnel.

In vrijwel alle klaslokalen brandde tijdens de viering een kaars: het symbool van licht en hoop.

De digitale viering bestond uit verschillende verhalen, gebeden en mooie muziek. Er werd een compilatie getoond van alle paaswensen die door leerlingen en leraren waren opgehangen aan paastakken in de school. Zo viel er bijvoorbeeld op een kaartje te lezen: “mijn wens: dat niemand alleen is met Pasen,” op een ander kaartje: “Ooit komt er een einde aan de coronacrises, stay strong!” en op nog een ander kaartje: “Ik wens dat we na ons examen (die hopelijk iedereen zal halen) een gezellige en vrije vakantie en nieuwe start kunnen hebben.”

De digitale viering werd afgesloten met korte videoboodschappen van vele medewerkers van de locatie Buitenpost. In deze boodschappen wensten zij de leerlingen en ouders op een originele manier een fijn Pasen toe. Zo was er een medewerker met een lammetje in beeld (wat op veel “aah, schattig” van leerlingen kon rekenen), haalden de gymnastiekleraren wilde taferelen uit met paaseieren, deden de taaldocenten de wens in het Engels (Happy Easter!) en Duits (Frohe Ostern), kwamen de docenten beeldende vorming tevoorschijn vanachter verschillende zwevende paaseieren en tot slot werden we uitgezwaaid door de teamleider havo, de heer Visser in passend paastenue.

Leerlingen en medewerkers reageerden enthousiast op de paasviering. Ze konden de mooie muziek, verhalen en de zelf opgenomen filmpjes met paaswensen goed waarderen.