Schoolgids
Lauwers College Kollum is een open christelijke school voor vmbo basisberoepsgerichte leerweg, kaderberoepsgerichte leerweg en de gemengde en theoretische leerweg.
Op onze school zijn de leerlingen veilig, ze zijn er thuis. Ze kunnen op ons vertrouwen, en wij op hen. Kortom; Lauwers College is er voor jou!
Vragen? Neem gerust contact op.
Onderwijsvisie
In onze schoolgemeenschap geloven we in de kracht van samen groeien. Onze visie op onderwijs is gebaseerd op enkele belangrijke uitgangspunten die ons dagelijks werk sturen. Het vertrouwen in de toekomst en een positieve grondhouding zijn leidend: op alle niveaus willen wij ons richten op kansen. Daarbij gaan we uit van talenten, zowel bij leerlingen ouders als bij alle medewerkers.
Pedagogisch: een positieve benadering van alle leerlingen en duidelijkheid over wat wij goed gedrag vinden, waarbij veiligheid en vertrouwen kernbegrippen zijn.
Didactisch: didactisch gezien kijken we naar waar een leerling goed in is. We willen hun sterke punten benutten en hen ondersteunen waar nodig.
Vakmanschap: op alle niveaus van het vmbo kunnen leerlingen ontdekken waar hun eigen talenten en vakmanschap ligt.
Personeel: wij geloven in de talenten van het personeel en die willen wij maximaal inzetten en ontplooien.
Maatschappelijk: we zijn er voor elkaar. We willen kansen zien en benutten. We streven ernaar om niet alleen binnen de schoolmuren, maar ook daarbuiten een positieve impact te hebben.
Oog voor elkaar: we willen onderwijs geven in een brede gemeenschap waarin iedereen oog heeft voor elkaar. Samen groeien we, leren we van elkaar en bouwen we aan een hoopvolle toekomst.
Het opleidingsaanbod
Lauwers College Kollum biedt de volgende leerwegen aan:
- Basisberoepsgerichte leerweg (bb);
- Kaderberoepsgerichte leerweg (kb);
- Gemengd/theoretische leerweg (gt).
Vmbo basisberoepsgerichte leerweg
De basisberoepsgerichte leerweg is bedoeld voor praktisch ingestelde jongeren. Aan de hand van praktische vakken ontdekken leerlingen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Deze leerweg duurt vier jaar. Aan het eind van leerjaar 2 kiest de leerling een profiel en (keuze)vakken. Deze vakken volgt de leerling vervolgens in leerjaar 3 en 4 en worden afgerond met een examen. Leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg kunnen uit vier profielen kiezen:
- Bouwen, wonen & interieur (BWI);
- Produceren, installeren & energie (PIE);
- Sport, dienstverlening & producten (SD&P);
- Zorg & welzijn (Z&W).
Het examen bestaat uit vier algemene vakken en een beroepsgericht profielvak. Met dit diploma kunnen leerlingen doorstromen naar het mbo, niveau 2.
Vmbo kaderberoepsgerichte leerweg
De kaderberoepsgerichte leerweg lijkt op de basisberoepsgerichte leerweg. Het is bedoeld voor jongeren die theoretische kennis opdoen door praktisch bezig te zijn. De leerweg duurt vier jaar. Aan het eind van leerjaar 2 kiest de leerling een profiel en (keuze)vakken. Deze vakken volgt de leerling vervolgens in leerjaar 3 en 4 en worden afgerond met een examen. In leerjaar 3 kiest iedere leerling een profiel. Leerlingen van de kaderberoepsgerichte leerweg kunnen kiezen uit vier profielen:
- Bouwen, wonen & interieur (BWI);
- Produceren, installeren & energie (PIE);
- Sport, dienstverlening & producten (SD&P);
- Zorg & welzijn (Z&W).
Het examen bestaat uit vier algemene vakken en één beroepsgericht profielvak. Met dit diploma kunnen leerlingen doorstromen naar het mbo, niveau 3 en 4.
Gemengd/theoretische leerweg*
Bij de gemengd/theoretische leerweg volgen leerlingen één extra theoretisch vak ten opzichte van basis- en kaderleerlingen. Naast de theoretische vakken volgens ze, gedurende 4 lesuren per week, een beroepsgericht profielvak. Aan het einde van leerjaar 2 maken de leerlingen een keuze voor een specifiek profiel en de bijbehorende (keuze)vakken. Deze vakken volgens ze in leerjaar 3 en 4 en ronden ze af met een examen. Leerlingen van de gemengd/theoretische leerweg kunnen kiezen uit vier profielen:
- Bouwen, wonen & interieur (BWI);
- Produceren, installeren & energie (PIE);
- Sport, dienstverlening & producten (SD&P);
- Zorg & welzijn (Z&W).
Het examen bestaat uit zes vakken, waaronder het beroepsgericht profielvak. Met dit diploma stromen de leerlingen door naar het mbo, niveau 4.
Kijk voor meer informatie over ons onderwijsaanbod op de pagina onderwijs.
*In het schooljaar 2024-2025 volgt een groep leerlingen voor de laatste keer het lesprogramma in de theoretische leerweg/mavo. Alleen in dit leerjaar kennen we nog de term ’mavo’.
Overgangsnormen
Elke school heeft overgangsnormen opgesteld. Dat zijn bepaalde normen waar de leerlingen aan moeten voldoen om door te kunnen stromen naar een volgend leerjaar.
Toetsen en examens
Onderbouw
In de onderbouw krijgen onze leerlingen cijfers of beoordelingen voor repetities en schriftelijke overhoringen. Repetities zijn herhalingen van reeds behandelde stof en worden ruim van tevoren opgegeven. Schriftelijke overhoringen hebben betrekking op de voor die les opgegeven stof. Ook krijgen ze cijfers of beoordelingen voor onder andere werkstukken, spreekbeurten en verslagen. We werken met een doorlopend gemiddelde per vak. De meest actuele resultaten staan in Somtoday, inzichtelijk voor leerlingen en ouders.
Bovenbouw
Vanaf het derde leerjaar starten de leerlingen met hun tweejarig examenprogramma. Voor alle vakken wordt een Programma voor Toetsing en Afsluiting (PTA) opgesteld. In het PTA wordt aangegeven hoe zwaar de cijfers van de toetsen meewegen voor het schoolexamen. Alle toetsen die genoemd worden in het PTA tellen mee voor het eindcijfer van het Schoolexamen (SE).
In het vierde leerjaar worden, na afronding van het SE, de landelijke centrale examens afgenomen. Het betreft een Centraal Schriftelijk Examen (CSE) (voor de leerwegen basis en kader worden digitaal afgenomen) en een Centraal Schriftelijk en Praktisch Examen (CSPE) voor het beroepsgericht profielvak. De PTA’s van Lauwers College Kollum staan op de pagina downloads.
Om het onderwijs levendig, toekomstgericht en aansprekend te houden, bieden wij diverse extra onderwijsactiviteiten aan.
Excursies
We organiseren regelmatig excursies, soms van één dag, soms van meerdere dagen. De eendaagse excursies hebben altijd te maken met de lesstof van verschillende vakken. In klas 4 gaan onze leerlingen op excursie naar het buitenland. De bestemming kan per jaar wisselen.
Aandacht voor cultuur
Cultuur geeft kleur aan onze school. Door kunst en cultuur leren onze leerlingen de wereld beter begrijpen en hun blik te verbreden. Bij de kunstvakken (beeldende vorming, muziek en culturele kunstzinnige vorming) leren onze leerlingen:
- beter waar te nemen (bewustzijn);
- wat waargenomen wordt te veranderen (te verfraaien);
- zich als persoon en als collectief cultureel te uiten;
- te communiceren met en over cultuur.
Naast het lesgeven in kunstvakken, koesteren we onze eigen culturele gebruiken op school: onze vieringen voor Kerst en Pasen, onze tradities met schoolfeesten, gala’s en de laatste schooldag enzovoort. Ook stimuleren we onze leerlingen om verschillende talenten te ontdekken en waarderen. Dit doen we door middel van bedrijfsbezoeken, gastlessen en excursies. We bieden elk leerjaar ten minste één culturele activiteit aan. Dat kan een theater- of muziekvoorstelling in de klas, in de kantine of in het theater zijn, maar ook een workshop.
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen ook buiten hun schooltijd om kennis kunnen maken met diverse vormen van cultuur. Daarom ontvangt iedere leerling een cultuurkaart (CJP-kaart). Met deze kaart kunnen ze korting krijgen bij musea, theaters en bioscopen. Er staat een maximaal te besteden bedrag op, dat deels afkomstig is van het ministerie van OCW en deels van onze school.
Burgerschapsvorming en levensbeschouwing
Levensbeschouwing en burgerschapsvorming zijn belangrijke onderdelen van ons onderwijsprogramma. Ze hebben tot doel jongeren actief te betrekken bij hun leefomgeving en hen te stimuleren een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. In alle leerjaren komt zowel burgerschap als levensbeschouwing terug in onze lessentabel.
Wij beschouwen burgerschapsvorming niet alleen als een wettelijke verplichting, maar ook als een belangrijk aspect van onze maatschappelijke en pedagogische opdracht. Bij het vak Geschiedenis & Burgerschap in de onderbouw leggen we bewust een link tussen geschiedenis en burgerschap. Daarnaast bieden we projecten, activiteiten, stages en leerlingenacties aan die passen bij het thema burgerschap.
Vanuit onze identiteit besteden we ook specifieke aandacht aan levensbeschouwing. Elke dag beginnen we met een opening waarin we actuele onderwerpen in relatie tot onze identiteit bespreken. Daarnaast besteden we aandacht aan onze christelijke identiteit door vieringen en gesprekken tussen leerlingen en personeel. Het vak Levensbeschouwing & Burgerschap staat in alle leerjaren op de lessentabel, omdat we geloven dat levensbeschouwing en burgerschapsvorming nauw met elkaar verbonden zijn.
Maatschappelijke stage
Naast het reguliere onderwijsprogramma, volgen onze leerlingen een maatschappelijke stage. Een maatschappelijke stage houdt in dat leerlingen vrijwilligerswerk gaan doen als onderdeel van het onderwijsprogramma. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen op school en door deze maatschappelijke stage kunnen worden voorbereid op hun plek in de wereld, dat zij iets mogen betekenen voor anderen. De maatschappelijke stage geeft leerlingen de mogelijkheid om tijdens hun schooltijd kennis te maken met de samenleving, bijvoorbeeld door een wandeling te maken met ouderen of het organiseren van een sponsorloop. Er zijn geen vaste regels voor wat geldt als een stageplek en wat niet. Er is alleen een voorwaarde: het is vrijwilligerswerk, dus dat betekent dat een leerling niet betaald mag krijgen. Op de website van de Rijksoverheid staat meer informatie met betrekking tot de maatschappelijke stage.
Het Lauwers College wil leerlingen meer meegeven dan alleen maar kennis. Kwaliteit staat daarbij voorop. De kwaliteit van het onderwijs wordt op diverse manieren onderzocht. De resultaten van deze onderzoeken zijn niet altijd in cijfers uit te drukken. Naast de externe onderzoeken die worden gedaan, toetst Lauwers College ook zelf de kwaliteit van het onderwijs, bijvoorbeeld met het afnemen van een jaarlijks leerlingentevredenheidsonderzoek en een onderzoek naar de tevredenheid van ouders. Op www.scholenopdekaart.nl staat meer informatie over de onderwijskwaliteit, zoals de resultaten van de scholen, de tevredenheid van leerlingen en ouders en het onderwijsbeleid.
Onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie bepaalt jaarlijks met een risicoanalyse en eventueel met nader onderzoek of er aanwijzingen zijn dat een school onvoldoende kwaliteit levert. Het Lauwers College Kollum werkt er hard aan om de resultaten op het gebied van onderwijs en sociale veiligheid goed op orde te krijgen en te houden. Dit betekent dat er flink geïnvesteerd wordt in het bevorderen van de deskundigheid van de medewerkers om blijvend kwalitatief goed onderwijs te kunnen bieden.
Onderwijstijd
Lauwers College Kollum biedt een onderwijsprogramma aan dat voldoet aan de wettelijk verplichte onderwijstijd. De leerlingen krijgen voldoende tijd om te leren wat ze moeten leren en goed voorbereid te zijn op het examen. Dit betekent dat de aangeboden lesstof toereikend is en op het juiste niveau wordt aangeboden.
Organisatie
Lauwers College Kollum is één van de scholen van Stichting Fierder Onderwijs. Deze stichting is voortgekomen uit de bestuurlijke fusie van drie christelijke scholengemeenschappen voor voortgezet onderwijs: CSG Liudger, Dockinga College en Lauwers College. De scholen worden ondersteund door de afdeling Fierder Onderwijs Centraal.
Bestuur
Fierder Onderwijs heeft een tweehoofdig College van Bestuur, een gemeenschappelijke Raad van Toezicht en een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Daarnaast heeft iedere school een schoolmedezeggenschapsraad, ouderraad en leerlingenraad.
Contactgegevens
College van Bestuur: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl
Raad van Toezicht: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl
Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl
Fierder Onderwijs Centraal: secretariaat@fierderonderwijs.nl
School en medezeggenschap
De schoolleiding bestaat uit een directeur en een teamleider. De directeur organiseert tegenspraak en medezeggenschap door afstemming met de schoolmedezeggenschapsraad, de ouderraad van de locatie en de leerlingenraad.
Schoolmedezeggenschapsraad
In de schoolmedezeggenschapsraad (SMR) hebben medewerkers, ouders en leerlingen van de school zitting. De SMR is bevoegd te spreken over alle zaken die het onderwijs en de organisatie van het onderwijs betreffen. Bij een aantal zaken heeft de SMR recht van advies, in andere zaken instemmingsrecht. Dit is bij wet geregeld. Het regelement van de SMR is op te vragen bij de administratie. De SMR is bereikbaar via: smrkollum@lauwerscollege.nl
Locatieouderraad
De locatieouderraad (LOR) is het aanspreekpunt voor alle ouders. Ook vervult de ouderraad de rol van klankbord voor de directeur. Onder andere via de ouderraad worden de ouders nauwer betrokken bij wat er gebeurt op school. De locatieouderraad is bereikbaar via: lork@lauwerscollege.nl. Heeft u een vraag die de ouderraad of het team van het Lauwers College niet kan beantwoorden? Neem dan contact op met de Landelijke Ouderraad 0800-5010.
Leerlingenraad
De leerlingenraad kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de schoolleiding, vragen stellen en komen met voorstellen tot verbetering. De leerlingenraad is bereikbaar via: kollum@lauwerscollege.nl
Het Lauwers College heeft drie scholen. Eén in Kollum, één in Grijpskerk en in Buitenpost. Meer informatie over onze scholen staat op de pagina scholen.
Identiteithttp://www.lauwerscollege.nl/
Lauwers College is een open christelijke scholengemeenschap. De christelijke identiteit komt tot uiting in dagopeningen, vieringen, maar ook in de manier waarop bij ons wordt lesgegeven en in de dagelijkse omgangsnormen.
Beleid
Koersplan Fierder Onderwijs
Het Lauwers College maakt onderdeel uit van de Stichting Fierder Onderwijs. De stichting heeft een Koersplan 2024-2028, waarin de missie en visie is van Fierder Onderwijs wordt beschreven. Dit Koersplan is een richtinggevend document voor alle scholen die horen bij Fierder Onderwijs.
Schoolplan
Uitgaande van het Koersplan van Fierder Onderwijs stelt elke school een eigen schoolplan op. In het schoolplan staat de koers van de school voor vier jaar met de bijbehorende ambities en doelstellingen op het gebied van onderwijs, kwaliteitszorg en personeelsbeleid. Het actuele schoolplan van Lauwers College Kollum zal in de komende maanden worden gerealiseerd en in het najaar van 2024 beschikbaar zijn op deze pagina.
Fricolore
Het Lauwers College is aangesloten bij de onderwijscoöperatie Fricolore. Fricolore is een samenwerkingsverband van scholen voor christelijk voortgezet onderwijs in Friesland en de Noordoostpolder. Meer informatie hierover staat op www.fricolore.nl
FROSK
We vinden het belangrijk om te investeren in de leraren van de toekomst en zijn aangesloten bij FROSK. FROSK is een samenwerkingsverband van lerarenopleidingen en vo-scholen in Friesland, Noordoostpolder en Urk voor het gezamenlijk opleiden van nieuwe leraren en begeleiden van startende leraren in de praktijk. Kijk voor meer informatie op www.frosk.frl
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
Om alle leerlingen een passende onderwijsplek te geven maakt elke school deel uit van een regionaal samenwerkingsverband. Het Lauwers College Kollum is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Fryslân-Noard. Meer informatie hierover staat op www.swvfryslan-noard.nl
Sterk Techniekonderwijs NOF
Het Lauwers College is aangesloten bij het project ‘Sterk Techniek Onderwijs Noordoost-Friesland’. Binnen dit project werken onderwijs en het bedrijfsleven uit de regio Noordoost-Friesland samen, met als doel jongeren te enthousiasmeren voor techniek en om het onderwijs en het bedrijfsleven beter op elkaar aan te laten sluiten. Meer weten over dit project? Kijk op www.sterktechniekonderwijs-nof.nl
Het Lauwers College Kollum maakt zich hard voor goede begeleiding van leerlingen bij het doorlopen van hun onderwijsloopbaan, bij het maken van keuzes en bij het bieden van extra ondersteuning als dit nodig is.
Begeleiding en ondersteuning in de school
Coach
Bij ons op school heeft iedere klas een coach. Twee keer per week is er een coachuur en daarnaast geeft de coach les aan de betreffende klas. De coach is studie- en loopbaanbegeleider en het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. Als er iets niet goed gaat, helpt de coach om het op te lossen. In de eerste klas komt de coach bij de leerling thuis om kennis te maken met de ouders en de gezinssituatie. En natuurlijk zijn er regelmatig ouderavonden en oudergesprekken, waarin de coach de gelegenheid heeft om de ouders bij te praten over de ontwikkeling van de leerling.
Coördinatoren onder- en bovenbouw
De onderbouw- en bouwbouwklassen hebben een coördinator. Deze coördinator houdt zich bezig met de organisatie van het onderwijs en de ondersteuning. De coördinator voert regelmatig gesprekken met alle coaches en is daardoor op de hoogte van de voortgang van de leerlingen. De coördinator is na de coach het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders.
Decaan voor keuzebegeleiding
Elke leerling die bij ons op school begint, start met een breed vakkenpakket. Aan het einde van leerjaar 2 moet elke leerling een keuze maken voor een vervolgopleiding. Daarbij hoort ook het kiezen van vakken en/of profielen. Onze decaan helpt de leerlingen bij het maken van de juiste keuzes. Daarnaast geeft de decaan samen met de coaches invulling aan het Loopbaanoriëntatieprogramma.
Extra begeleiding en ondersteuning
Extra begeleiding
Soms heeft een leerling wat extra ondersteuning nodig. Het maken van het huiswerk lukt bijvoorbeeld niet goed, er zijn thuis problemen of een leerling heeft last van faalangst. Als school kunnen we o.a. ondersteuning bieden op het gebied van:
- Huiswerkbegeleiding;
- Dyslexiebegeleiding;
- Dyscalculiebegeleiding;
- Training faalangstreductie en weerbaarheid;
- LWOO (leerwegondersteunend onderwijs).
Ondersteuningsfunctionaris en ondersteuningscoördinator
Ook kan het zijn dat een leerling meer ondersteuning nodig dan de coach kan bieden. Op dat moment komt de ondersteuningsfunctionaris in beeld. Het Lauwers College Kollum heeft een ondersteuningsfunctionaris voor alle leerjaren. De ondersteuningsfunctionaris overlegt met de leerling, ouders, coach en eventueel de ondersteuningscoördinator wat het beste voor de leerling is. Dit kan intensievere coaching zijn, ondersteuning op het gebied van dyslexie, maatwerkafspraken, enzovoort. De ondersteuningscoördinator is verantwoordelijk voor de vorm en inhoud van de ondersteuning binnen onze school en onderhoudt contact met externe instanties die een rol kunnen spelen bij de ondersteuning. Denk hierbij aan Jeugdhulp Friesland en Schoolmaatschappelijk werk.
Leerlingbegeleiders
Naast de ondersteuningscoördinator hebben alle scholen van het Lauwers College een leerlingbegeleider voor de meer praktische uitvoering van extra begeleiding. Ze worden ingezet ter ondersteuning van het leerproces of als persoonlijk begeleider. Leerlingen met dyslexie krijgen ondersteuning van de dyslexiecoach en leerlingen met dyscalculie van een dyscalculiecoach.
Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel van onze school staat welke ondersteuning we als school bieden. Deze staat op de pagina dowloads.
Ondersteuningsruimte Switch
Voor leerlingen die het even niet redden in de reguliere klas of extra ondersteuning nodig hebben, is er Switch in de school. Dit is een lokaal waar altijd een medewerker zit die extra ondersteuning en een luisterend oor kan bieden.
Zorgadviesteam
Het Zorgadviesteam bestaat uit medewerkers van het Lauwers College Kollum zelf, de GGD, schoolmaatschappelijk werk, de leerplichtambtenaar, politie en jeugdzorg. Het team komt onder leiding van de ondersteuningscoördinator eens in de zes weken bijeen om ondersteuningsvragen te bespreken. Samen kijken ze naar een passende oplossing. Als een leerling wordt besproken in het team, dan wordt dit vooraf afgestemd met de ouders en de leerling zelf.
Samenwerkingsverband Fryslân Noard
Waar nodig, schakelen we expertise in vanuit het Samenwerkingsverband Fryslân Noard. Dan betreft het met name de wat meer specialistische inzet van een orthopedagoog of psychodiagnostisch onderzoek.
Vertrouwenspersoon*
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders en medewerkers een plek hebben waar zij vertrouwelijk hun ervaringen met ongewenst gedrag en integriteitskwesties kunnen bespreken. Daarom is er op onze school vertrouwenspersoon aanwezig bij wie leerlingen en ouders terecht kunnen met klachten over ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon kijkt hoe, het liefst op informele wijze, een oplossing gevonden kan worden. Als dat niet lukt, zal de vertrouwenspersoon de juiste formele weg wijzen. Zo komt ongewenst gedrag boven tafel en kan het aangepakt worden. Onze vertrouwenspersoon is mevr. Dijkstra-Hengst, bereikbaar via cdijkstra@lauwerscollege.nl
* * Mocht er zich een situatie voordoen waarmee je niet bij de interne vertrouwenspersonen terecht kunt, dan kun je terecht bij een extern vertrouwenspersoon van de GGD Fryslân. Kijk voor meer informatie op de website van de GGD Fryslân.
Begeleiding van externe partners buiten de school
Jeugdgezondheidszorg
Een belangrijk middel voor het bewaken en bevorderen van een gezonde groei, ontwikkeling en leefstijl van jongeren is het preventief gezondheidsonderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het team Jeugdgezondheidszorg (JGZ), bestaande uit een schoolarts en een schoolverpleegkundige van GGD Groningen. Voor meer informatie kan contact opgenomen worden met de school of GGD Fryslân. De contactgegevens staan op www.ggdfryslân.nl
Schoolmaatschappelijk werk
Het Zorgadviesteam kan, indien nodig, de hulp inroepen van de schoolmaatschappelijk werker (SMW). De SMW biedt ondersteuning wanneer een leerling problemen ervaart op sociaal-emotioneel gebied. Soms is hulp van andere (jeugd)zorginstellingen nodig. De SMW beschikt over kennis van de sociale kaart, hulpverleningsmogelijkheden en aanmeldingsprocedures en overlegt met het schooladviesteam en ouders welke begeleiding passend is.
Verwijsindex
Hulpverleners en scholen werken samen aan de ondersteuning van leerlingen in de ‘één kind één plan aanpak’. Om dit mogelijk te maken, koppelen medewerkers van de school in de verwijsindex hun naam aan leerlingen die ondersteuning krijgen op school. Op die manier kunnen betrokken instanties contact met elkaar opnemen en samen een plan opstellen. Ouders en leerlingen worden altijd op de hoogte gebracht als dit gebeurt. Het Lauwers College heeft duidelijke richtlijnen opgesteld wanneer een leerling gekoppeld wordt. Meer informatie staat op www.verwijsindexfryslan.nl
De sfeer op onze school moet goed en veilig zijn. We proberen daarom pesten, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag zoveel mogelijk te voorkomen.
Schoolveiligheidsbeleid
Het Lauwers College beschikt over een schoolveiligheidsbeleid. Hierin staat de visie van de scholengroep op sociale en fysieke veiligheid. Onderdeel van het plan zijn een pestprotocol per school, een protocol schorsing en verwijdering en een protocol ongewenst gedrag.
Leerlingenstatuut
In het leerlingenstatuut van het Lauwers College staan de rechten en plichten van leerlingen.
Afspraken binnen de school
In een schoolgebouw gaan dagelijks veel mensen met elkaar om. Het spreekt vanzelf dat er bepaalde regels zijn waar een ieder zich aan moet houden. Dat zijn om te beginnen gewone regels van fatsoen, waaronder: taalgebruik, netheid in lokalen, gangen, de kantine en andere ruimten en het respectvol omgaan met elkaar. Ook zijn er centrale afspraken om voor iedereen een sfeer van veiligheid en redelijkheid te scheppen. De afspraken en regels staan in het handboek School en Veiligheid.
Anti-pestcoördinator
Elke vorm van pesten, geweld, discriminatie en intimidatie wordt door ons niet geaccepteerd. We streven naar een -in alle opzichten- veilige school. Wordt uw kind gepest of iemand in de omgeving? Neem dan contact op met onze anti-pestcoördinator. De anti-pestcoördinator coördineert het beleid in het kader van het tegengaan van pesten en vormt het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders wanneer ze te maken krijgen met pesten. Meer informatie over ons beleid tegen pesten staat in ons pestprotocol te vinden op de pagina downloads.
Kijk voor een overzicht van alle protocollen op de pagina downloads.
Vakanties en vrije dagen | |
Herfstvakantie | za 26 oktober t/m zo 3 november 2024 |
Kerstvakantie | za 21 december 2024 t/m zo 5 januari 2025 |
Voorjaarsvakantie | za 15 februari t/m zo 23 februari 2025 |
Goede vrijdag | vr 18 april 2025 |
Meivakantie | za 19 april t/m zo 4 mei 2025 |
Tweede Paasdag | ma 21 april 2025 (in meivakantie) |
Koningsdag | zo 27 april 2025 (in de meivakantie) |
Bevrijdingsdag | ma 5 mei 2025 |
Hemelvaart | do 29 mei 2025 |
Dag na Hemelvaart | vr 30 mei 2025 |
Tweede Pinksterdag | ma 9 juni 2025 |
Zomervakantie | za 12 juli t/m zo 24 augustus 2025 |
vrije dagen | |
1e maandag na de zomervakantie* | ma 2 september 2024 |
Dag van de medewerker* | vr 4 oktober 2024 |
Laatste dag voor de zomervakantie* | vr 11 juli 2025 |
* Deze dagen zijn voor het personeel werkdagen en voor leerlingen vrije dagen
Organisatiedagen | |
Organisatiedag* | ma 6 januari 2025 |
Organisatiedag* | di 8 juli 2025 |
Organisatiedag* | woe 9 juli 2025 |
* Deze dagen zijn voor het personeel werkdagen en voor leerlingen vrije dagen
Roosters
De lesroosters worden gemaakt op basis van de vastgestelde lessentabellen. Gedurende het schooljaar kunnen roosterwijzigingen optreden. Roosterwijzigingen worden gecommuniceerd via Somtoday. De lestijden en lessentabellen staan op de pagina downloads
Om de voortgang te bespreken en om leerlingen de begeleiding te kunnen bieden die ze nodig hebben, vinden we een goed contact en duidelijke communicatie met de leerling en ouders erg belangrijk.
Voortgang
Leerling-Ouder-Coachgesprekken (LOC)
De coach plant twee keer per jaar een driegesprek in met de leerling en ouder(s). Tijdens dit gesprek wordt gekeken hoe het gaat en wat er nodig is om de doelen te behalen.
Rapporten/beoordeling
We werken met een digitale cijferverwerking. Bij ons op school krijgen leerlingen twee keer per jaar een voortgangsrapportage uitgereikt.
Leerlingvolgsysteem (lvs)
Van iedere leerling worden gegevens bewaard. Denk aan gegevens van de school voor primair onderwijs, testen, verslagen, gesprekken met ouders of rapportvergaderingen. Al deze gegevens samen geven een beeld van de leerling en zijn vastgelegd in het leerlingvolgsysteem (lvs). Het lvs is toegankelijk voor docenten, de decaan en de schoolleiding. Leerlingen ontvangen een toegangscode waarmee ze inzicht kunnen krijgen in de cijfers, aan- en afwezigheid, het rooster en berichten. Ook ouders van leerlingen <18 jaar ontvangen een toegangscode voor het lvs.
Communicatie
Ouderbijeenkomsten
We organiseren jaarlijks verschillende bijeenkomsten met en voor ouders:
- informatieavonden waarop ouders algemene informatie over het leerjaar krijgen en met de coaches kunnen spreken;
- voorlichtingsavonden over o.a. schoolonderzoek, profiel-, sector- en leerwegkeuze en vervolgonderwijs;
- driegesprekken leerling-ouder-coach (LOC-gesprek).
Nieuwsbrief
Ouders ontvangen een aantal keer per jaar een digitale nieuwsbrief. Hierin staat belangrijke informatie over de school.
Persoonlijke afspraak
Daarnaast kunnen ouders altijd een afspraak inplannen met een docent, de coach, de coördinator, de teamleider en/of de directeur. Neem gerust contact op via kollum@lauwerscollege.nl
Schooladvies
Als school hebben we regelmatig contact met de basisscholen uit onze regio. Samen zorgen we voor een goede overdracht van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Plaatsing vindt altijd in overleg met de ouders én de basisschool plaats.
Klassen
Bij ons op school kennen we de volgende leerwegen op basis waarvan de klassen worden samengesteld:
- Basisberoepsgerichte leerweg (bb)
- Kaderberoepsgerichte leerweg (kb)
- Gemengd/Theoretische leerweg (gt)
Kennismaking
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is groot. Wij willen die overgang zo soepel mogelijk laten verlopen. Voor de zomervakantie organiseren wij een kennismakingsdag voor alle aanstaande eerstejaars. Tijdens deze dag maken de leerlingen alvast kennis met hun klasgenoten en coach en ontvangen ze een welkomstpakket. Ook in de eerste lesweken is er veel aandacht voor het kennismaken en de introductie. Daar hoort natuurlijk ook een gesprek met de leerling en ouder(s) bij.
Onderbouw
Lauwers College Kollum heeft een tweejarige onderbouw. De tweejarige periode geeft leerlingen de tijd om te wennen aan de nieuwe school en het nieuwe onderwijs. Omdat we de keuze voor de leerweg uitstellen tot het einde van de tweede klas, kunnen we onze leerlingen goed voorbereiden op de vervolgstap in de bovenbouw.
Overstappen
In de eerste twee jaar kunen leerlingen, mocht dit nodig zijn, overstappen naar een andere leerweg. We kijken daarbij niet alleen naar de leerprestaties, maar ook naar de leerhouding. Uiteraard gebeurt een eventuele overstap in goed overleg met leerling en ouders.
Bij ziekte van docenten proberen we allereerst de lessen te laten overnemen door onderwijsassistenten of andere beschikbare docenten. Lukt dat niet, dan is er altijd een plek waar leerlingen zelfstandig kunnen werken aan bijvoorbeeld het huiswerk of aan projecten.
Schoolverzuim
Op Lauwers College Kollum wordt de aan- en- afwezigheid van leerlingen dagelijks bijgehouden. Als niet duidelijk is waarom een leerling afwezig is, wordt er contact opgenomen met de ouders. Als een leerling ongeoorloofd afwezig is, worden passende maatregelen genomen. In overleg met de ouders doen wij er alles aan om dit te voorkomen. Als met de maatregelen het gewenste resultaat niet wordt behaald, wordt de leerplichtambtenaar op de hoogte gesteld. Het Lauwers College Kollum werkt nauw samen met de leerplichtambtenaren van de gemeenten om schoolverzuim zoveel mogelijk te voorkomen.
Absentie en ziekmelding
Leerlingen die ziek of absent zijn, moeten zich voor 9.00 uur ’s ochtends melden bij de administratie. We hebben een registratiesysteem waarin we bijhouden welke leerlingen afwezig zijn of te laat komen in de les. In de toelichting verlof staat precies bij wie leerlingen zich dienen te melden en wat er moet gebeuren, ook als uw kind in de loop van de dag ziek wordt. Is uw kind de dag daarna nog ziek, meld hem of haar dan ook weer vóór 9.00 uur ziek.
Lessen LO (sportlessen)
Een leerling die niet mee kan doen aan de lessen LO, heeft hiervoor een briefje van de ouders nodig om de docent te informeren over de reden van het niet kunnen deelnemen aan deze lessen. Op basis hiervan kan er een inschatting gemaakt worden welke inzet in de lessen nog wel mogelijk is. Het is namelijk vrijwel altijd mogelijk om ondanks een blessure toch bij de les te helpen (bijvoorbeeld als scheidsrechter). Mocht er sprake zijn van langdurig verzuim m.b.t. de lessen LO, dan graag even contact opnemen met de persoonlijke coach van de leerling.
Bijzonder verlof
In de Leerplichtwet staat dat kinderen de school moeten bezoeken als er onderwijs wordt gegeven. Leerlingen mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. In een aantal gevallen is echter een uitzondering op deze regel mogelijk. Voor de eerste veertien dagen van het schooljaar geldt de wettelijke bepaling dat er geen vrij gegeven mag worden. Controle wordt uitgevoerd door de leerplichtambtenaar van de gemeente. Aanvragen voor bijzonder verlof moeten schriftelijk bij de teamleider van de betreffende school worden gedaan. De afspraken over het aanvragen van verlof én de aanvraagformulieren staan op de pagina downloads. Op de website van de Rijksoverheid staat meer informatie over de leerplicht en het aanvragen van verlof. Bijzonder verlof geldt voor bijvoorbeeld het bijwonen van een huwelijk of een begrafenis. Bij overlijden van een dierbare is er sprake van direct verlof, het is dan voldoende om direct telefonisch contact op te nemen met school over de reden van afwezigheid van uw kind.
Schoolboeken
Leerlingen krijgen boeken ‘gratis’ in bruikleen van de school en moeten ze aan het eind van het schooljaar (of bij vroegtijdig verlaten van de school) weer inleveren. Het is wel belangrijk dat de boeken met zorg worden behandeld. Het kaften van de boeken is dan ook verplicht. Het Lauwers College vraagt geen waarborgsom voor boeken. De in- en uitlevering van boeken is uitbesteed aan VanDijk. Aantoonbare schade of vermissing wordt door VanDijk in rekening gebracht.
Laptop
Wij werken met laptops. De laptop wordt gebruikt ter ondersteuning van het leerproces en als aanvulling op de boeken. Het aanschaffen van een laptop kan tegen een gereduceerd tarief via onze samenwerkingspartner. Alle nieuwe leerlingen krijgen een gebruikersnaam en wachtwoord om computergebruik mogelijk te maken. Daarnaast krijgen alle leerlingen kosteloos Office365. Kijk voor meer informatie op www.lauwerscollege.nl/laptop
Schoolbenodigdheden
Voor aanvang van het schooljaar ontvangen leerlingen en ouders informatie over de schoolbenodigdheden, zoals een schooltas, geodriehoek, rekenmachine etc.
Rekenmachine
Alle leerlingen hebben vanaf klas 1 een rekenmachine nodig. Via VanDijk of een lokale leverancier kan een rekenmachine worden aangeschaft. Het Lauwers College heeft gekozen voor de Casio FX-82 EX, omdat deze rekenmachine alle functies bezit die leerlingen nodig hebben.
Sport -en vakkleding
Bij het vak lichamelijke opvoeding is het dragen van sportkleding en geschikte sportschoenen (voor binnen en buiten) verplicht. Daarnaast vragen we van leerlingen in de bovenbouw om vakkleding aan te schaffen die past bij het betreffende profielvak. Enerzijds vanwege veiligheid, anderzijds vanwege de beroepshouding.
Gereedschap
Leerlingen die in de bovenbouw kiezen voor het profiel Bouw, Wonen en Interieur (BWI) of Produceren, Installeren en Energie (PIE), dienen een gereedschapskist met gereedschap en vakkleding aan te schaffen. Het is mogelijk om dit gereedschap (met korting) aan te schaffen.
Kluisjes
We raden leerlingen aan om een kluisje te huren, voor het bewaren van waardevolle spullen, boeken en kleding. Het huren van een kluisje is gratis. Voor aanvang van het schooljaar ontvangen leerlingen en ouders hier meer informatie over.
Schoolpas
Alle leerlingen ontvangen een schoolpas. Met deze pas kunnen leerlingen hun kluisje openen, kopiëren en printen en om boeken te lenen bij de mediatheek. Via speciale zuilen op de scholen, kan tegoed op de pas worden gezet. Bij beschadiging van deschoolpas of het opnieuw verstrekken van een schoolpas, door bijvoorbeeld zoekraken, wordt € 5,00 in rekening gebracht.
Het volgen van onderwijs op het Lauwers College in Kollum is zoals de wet voorschrijft kosteloos. Dit betekent dat ouders niet hoeven te betalen voor het reguliere onderwijs en voor de schoolboeken en/of leermiddelen. Ouders hebben wel te maken met schoolkosten en een eventuele vrijwillige bijdrage.
Schoolkosten
Bij schoolkosten gaat het om de aanschaf van persoonsgebonden materiaal zoals bijvoorbeeld schriften, praktijkkleding, gereedschap etc. Daarnaast vraagt school om een laptop aan te schaffen. Dit is geen verplichting. Met ouders die geen laptop aan kunnen schaffen of vanuit principiële redenen niet aan willen schaffen, worden afspraken gemaakt. Het is mogelijk een eigen laptop mee te nemen, mits deze voldoet aan de daarvoor opgestelde specificaties.
Vrijwillige ouderbijdrage
Onder de algemeen vrijwillige ouderbijdrage vallen de kosten voor alle extra activiteiten of programma’s buiten het verplichte lesprogramma om die door school worden georganiseerd of in opdracht van school worden georganiseerd. Dit is een vrijwillige bijdrage. Leerlingen mogen altijd aan deze extra activiteiten of programma’s meedoen. Als school ontvangen wij echter niet voldoende middelen om het aansprekende onderwijs dat wij onze leerlingen willen bieden ook te kunnen betalen. Wij vragen daarom van de ouder(s)/verzorger(s) een vrijwillige bijdrage. Deze bijdrage bestaat uit een algemeen gedeelte en een school-specifiek gedeelte.
Algemeen gedeelte
De algemene vrijwillige ouderbijdrage is voor alle scholen van het Lauwers College € 50,00 per leerling. De bijdrage wordt gebruikt voor betaling van bijvoorbeeld identiteit en sport,- en culturele activiteiten.
Schoolspecifiek gedeelte
Deze kosten worden gesplitst in kosten welke horen bij de gekozen opleiding en kosten voor excursies en/of activiteiten. De opleidingskosten zijn afhankelijk van de gekozen opleiding en keuzevakken. Het betreft hier bijvoorbeeld de kosten voor werkstukken voor technische vakken die door leerlingen mee naar huis genomen kunnen worden en een vrijwillige bijdrage in de kosten van materialen. Om het onderwijsprogramma te verlevendigen, het groepsverband te verstevigen en om leerlingen extra te motiveren organiseren wij regelmatig excursies. Dit aanbod verschilt per opleiding. Leerlingen zullen nooit om financiële redenen worden uitgesloten van het volgen van onderwijs en van het meedoen aan extra activiteiten en excursies.
Overzicht schoolkosten
Bekijk het overzicht schoolkosten van het Lauwers College Kollum. Kijk voor meer informatie, de tegemoetkomingen en betaling van de schoolkosten op de pagina schoolkosten. Vragen? Neem gerust contact op met de financiële administratie: schoolkosten@fierderonderwijs.nl
Ongevallenverzekering
Op basis van de ongevallenverzekering is iedereen die betrokken is bij schoolactiviteiten (leerlingen, personeel en vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op (beperkte) uitkering wanneer een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten voor een deel meeverzekerd, voor zover de eigen verzekering geen dekking biedt. Materiële schade (zoals een kapotte bril of fiets) valt niet onder de dekking. Deze verzekering is van kracht tijdens de schooluren en tijdens het van huis naar school en omgekeerd gaan, maar maximaal een uur voor en na schooltijd. De verzekering is eveneens van kracht voor alle activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school plaatsvinden buiten de reguliere schooltijden.
Aansprakelijkheid en schade
Soms wordt er schade toegebracht aan eigendommen van de school of van een medeleerling. Als deze schade opzettelijk of door onvoorzichtigheid wordt aangericht, moet deze betaald worden. Jongeren >14 jaar zijn persoonlijk aansprakelijk als zij schade aan derden toebrengen. Jongeren<14 jaar kunnen zelf niet aansprakelijk worden gesteld voor schade aan derden. Ouders zijn dan aansprakelijk. Het is voor ouders van belang dat zij een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebben afgesloten. De meeste verzekeringen dekken ook de aansprakelijkheid van de inwonende kinderen. Het kan ook voorkomen dat “de school” schade veroorzaakt en dus aansprakelijk is. Lauwers College heeft een verzekering afgesloten. Het gaat daarbij om verwijtbare schade. De school is niet aansprakelijk voor vermissing of vernieling van eigendommen van leerlingen door medeleerlingen of anderen.
Reisverzekering
Als school hebben wij een doorlopende reisverzekering afgesloten voor buitenlandse schoolreizen. Hierbij worden waar nodig vergoedingen verstrekt (tot een bepaald maximum) bij verlies, diefstal van of schade aan eigendommen.
Wij gaan zorgvuldig om met de privacy van leerlingen. Voor het geven van onderwijs, het begeleiden van leerlingen en de vastlegging daarvan in de administratie van school, worden er gegevens over en van leerlingen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd.
Privacyverklaring
Het vastleggen en gebruik van deze persoonsgegevens wordt beperkt tot alleen die informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs en de begeleiding. Deze gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.
Wij maken ook gebruik van digitaal lesmateriaal. De leveranciers van dit materiaal ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. Daarnaast zijn duidelijke afspraken met leveranciers gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens om misbruik te voorkomen. Leerlinggegevens worden enkel gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor hebben geven, tenzij uitwisseling verplicht is volgens de wet. In de privacyverklaring van het Lauwers College staat onder meer hoe de scholen van het Lauwers College omgaan met persoonsgegevens en de beveiliging ervan.
Daarnaast delen we persoonsgegevens met andere organisaties binnen de EU. In veel gevallen zijn we wettelijk verplicht om persoonsgegevens met deze organisaties te delen of is er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Voorbeelden zijn het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, de leerplichtambtenaar, de instellingsaccountant, de Inspectie van het Onderwijs, de gemeente en het ministerie van OCW (DUO) of scholen binnen een samenwerkingsverband. In de samenwerkingsovereenkomst staat beschreven hoe de gegevensbescherming is geregeld m.b.t. de leerlingen, ouders en personeelsleden van de andere school.
Functionaris gegevensbescherming
Elke school moet een Functionaris Gegevensbescherming (FG) hebben. Lauwers College heeft dit binnen de Fricolore-groep opgepakt, samen met de Lumen Group. De FG begeleidt onze school bij de verdere uitwerking van de wet- en regelgeving met betrekking tot beveiliging persoonsgegevens. De FG heeft een onafhankelijke positie en kan de school aanwijzingen geven als er niet zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Vragen, tips of klachten? Neem contact op met de Lumen Group www.lumengroup.nl of fg@lumengroup.nl
Toestemmingsverklaring AVG
Om persoonsgegevens van leerlingen te gebruiken, moeten we toestemming vragen van ouders en leerlingen (<16 jaar). Wij registreren deze toestemming via het leerlingvolgsysteem SOMtoday. Iedere ouder van een leerling tot 16 jaar wordt gevraagd om wel dan niet toestemming te geven op de profielpagina van de leerling. Het betreffen vragen gericht op het gebruik van persoonsgegevens anders dan noodzakelijk voor het onderwijs en de begeleiding, zoals het gebruik van foto’s of publicatie van namen. Zonder deze toestemming mogen persoonsgegevens niet gebruikt worden. Door het gebruik van een online registratie kunnen ouders en leerlingen de toestemming altijd eenvoudig inzien en aanpassen.
Privacy Officier
Fierder Onderwijs heeft een Privacy Officier in dienst voor alle scholen die vallen onder Fierder Onderwijs. Vragen? Neem gerust contact op via privacy@fierderonderwijs.nl
Protocollen en documenten
Op de pagina downloads vindt u alle documenten en protocollen van het Lauwers College Kollum.
Beleid
Beleid 18+
Volgens de wet is iemand die 18 jaar is meerderjarig en zelf bevoegd tot handelen. Een leerling kan dan allerlei zaken, die voorheen door ouders gedaan werden (zoals rapporten tekenen en vrij vragen), voortaan zelf doen. Naast die rechten zijn er ook de plichten om bijdragen die voorheen door ouders betaald werden, nu zelf te betalen. Wij houden ons aan de wettelijke regel van zelfstandigheid wat betreft rechten en plichten van deze meerderjarige leerlingen. Willen jullie liever verder gaan op de oude voet (waarbij ouders de schoolzaken voor de leerling regelen), dan kan dat ook. Is dat laatste het geval, dan moeten jullie dat aan school laten weten door middel van een standaardbrief, die door u en uw kind is ondertekend. Deze brief wordt een maand voordat een leerling 18 jaar verzonden. De verklaring blijft gedurende de rest van de schoolperiode geldig.
Bezoekadressen
Locatie Bogerman
Johannes Bogermanstraat 25
9291 HA Kollum
Campus Kollum
Gerrit Bleekerstraat 3
9291 BS Kollum
Postadres
Postbus 3
9290 AA Kollum
Telefoon (0511) 45 29 00
E-mail: kollum@lauwerscollege.nl
Website: www.lauwerscollege.nl
Instagram: instagram.com/lauwerscollege_kollum
Contactpersonen
Directeur: mevr. D. Alkema
Teamleider: mevr. A. de Jager
Coördinator klas 1 en 2: mevr. S. Bremer (tot feb. 2025 mevr. A. Jellema en S. de Boer)
Coördinator klas 3 en 4: dhr. K. Merkus
Ondersteuningscoördinator: mevr. S de Boer
Centrale administratie Stichting Fierder Onderwijs
Postbus 715 9200 AS Drachten
Telefoon: 0512 305 700
E-mail: info@fierderonderwijs.nl
Website: www.fierderonderwijs.nl