<

Dag 3 - verslag 2

Verslag workshop Klei in Beweging, woensdagmiddag 6 juli

Vandaag hebben de leerlingen die zich hebben opgegeven voor de workshop ’klei in beweging’ een duimpot gemaakt. De leerlingen hebben zich redelijk goed vermaakt. De docent die van de Crûn pottenbakkerij legde goed uit wat ze moesten doen. Ze had een voorbeeld mee, zodat de leerlingen er een idee hadden wat er van hen werd verwacht.  De leerlingen hadden de mogelijkheid om hun pot helemaal te versieren met verf en reliëf. Ook konden ze een boodschap overbrengen op de pot. Dit kon bijvoorbeeld een bedankje of een lief berichtje zijn. Nadat de leerlingen de pot hadden gemaakt, ging de pot twee  keer in de oven. De eerste keer is een biscuitbak Hierbij wordt al het water uit de klei gehaald en wordt het een soort steen. Bij de tweede keer gaat er glazuur op de pot en wordt de oven verwarmt op 1060 graden. Hierbij trekt de glazuur goed in de aarden kom, wat ervoor zorgt dat de pot waterdicht is. 

Workshop Zwart-wit fotografie, woensdagmiddag 6 juli

Vandaag hadden sommige leerlingen van het Lauwers College in lokaal 13 een workshop waarin ze foto”s moesten in zwart en wit maken. Ze kregen drie  opdrachten van hun docent (elke opdracht  20 minuten).

1) De eerste opdracht was dat de leerlingen in een donkere kamer moesten gaan staan waarin ze met hun drieën een zwart-wit foto gingen maken. Eén  leerling was het model, een andere leerling was de fotograaf en de laatste leerling zorgde voor het juiste licht.
2)  De tweede opdracht was om een foto te maken met een spiegelreflectie. De bedoeling was om de spiegel te gebruiken voor reflectie aan licht waardoor de leerlingen de foto’s konden maken.
3) Als laatste was er de opdracht om met een lege rol wc-papier elkaar  fotografen door de wc-rol heen.Hierdoor leek het of je het onderwerp van verder af aan het bekijken was.

Aan het einde moesten ze de drie fotos bewerken en doorsturen naar de docent.Verder moesten de leerlingen nadenken over de verschillende aspecten van de fotografie. Sommige leerlingen werden bij de workshop  ingedeeld zonder dat ze het zelf wilden, dus vonden ze de workshop saai.Daarom geven de leerlingen de workshop als cijfer een 6. 

Door Patrick van  Dam