<

Dag 3: van graffiti tot djembé spelen

Workshop stickermania

Bij de workshop stickermania zijn alle leerlingen druk bezig met stickers maken voor op straat. Ik heb gevraagd aan de workshopbegeleidster wat stickermania eigenlijk is: ‘Stickermania is eigenlijk een soort van street art zoals graffiti. Je hoeft niet te sprayen maar je kan als het ware gewoon stickers op muren plakken.’ De leerlingen zijn druk bezig met het maken van hun eigen creaties en we zien allemaal mooie resultaten. ‘Hoeveel stickers heb jij al gemaakt?’,vraag ik. ‘Nou, dat is best nog wel wat, maar deze leerlingen maken er nog veel meer natuurlijk! Ze zijn hartstikke goed bezig en hebben er plezier in, en het is heel leuk om te doen’ 

‘Het lijkt ons heel erg leuk om te doen, bedankt!’,stemmen wij in. Op de foto’s kan je ook zien hoe de leerlingen bezig zijn met hun stickers. Julia Prins zegt: ‘Ik vind het wel leuk om te doen, je kan los gaan met je ideeën en gewoon je ding doen.’ Toen we weer weg gingen wensten we ze nog veel succes en plezier. 

Workshop djembé leren spelen

De workshop djembé zijn alle leerlingen heerlijk aan het trommelen op hun djembé’s. En is de workshopbegeleider ook goed aan het lesgeven. Met allemaal commando’s en tonen doen ze liedjes en zijn goed bezig. ‘Het is erg leuk om te doen, als een hobby, maar ook om mee op te treden.’ Vertelt de meneer. ‘Je kan niet zoveel tonen maken, maar het klinkt wel heel erg leuk.’ Op de foto kan je een leerling zien trommelen op de djembé. Op het einde deden ze nog allemaal leuke ritmes en hebben ze ook veel gelachen. 

Workshop Code Rood

Een tomaat die een banaan doodt. Veel leerlingen lachen erom, maar eigenlijk is het best serieus. Grootschalig DNA-onderzoek wordt ingezet om de dader te vinden en voorgoed te straffen. ‘Het klinkt natuurlijk wel raar, een tomaat die een banaan doodt, maar het is wel goed om te weten hoe je een DNA test moet doen. Handig voor later misschien? Maar dan niet voor tomaten en bananen natuurlijk, haha!’,zegt de workshopbegeleidster. Op de foto’s kan je de leerlingen goed bezig zien zijn met het ontraadselen van het DNA van de dader. Kunnen ze het vinden? 

Henna tattoos en rode nagels

‘Het is best wel een priegel werkje, maar dan heb je ook wat.’ Zegt de workshopbegeleidster die vrolijk de workshop geeft. ‘Veel leerlingen hebben al mooie tattoos gemaakt en ikzelf vind het ook ontzettend leuk om te doen.’ Het ziet er erg grappig uit en zou het zelf ook wel eens willen doen, lijkt me leuk! Workshopbegeleidster: ‘Ik heb er zelf ook veel gehad omdat ik het zelf echt heel mooi vindt.’ Op de foto’s kan je ook zien wat een paar leerlingen hebben gemaakt, en een voorbeelden van andere henna tattoos. 

Meike

Fotostudio

Bij deze workshop wordt er verteld over schaduw, lichtgebruik en verschillende lampen. Eerst werden er van de leerlingen foto’s gemaakt en later mochten de leerlingen zelf aan de slag.
Ze hebben in tweetallen foto’s van elkaar gemaakt door middel van een ringlamp. Daarna zijn ze verder gegaan met foto’s maken en hebben ze meer uitleg gekregen.

Colour run

Bij de colour run leggen de leerlingen 5 rondjes van 2 km af, die ze lopend of rennend afleggen. Ze moeten hierbij over een springkussen en worden bekogeld met zakjes gekleurd poeder.

  

Graffiti

Bij de workshop graffiti werden eerst ontwerpen gemaakt in graffiti stijl. En werd er uitleg gegeven over de technieken. Later mochten de leerlingen ook zelf aan de slag, Ze mochten hun idee met graffiti maken op houten platen.

Eline en Axel